Att få tag på personliga data är avgörande i digital marknadsföring.
En undersökning gjord av PFM på uppdrag av Optimizely visar att möjligheten för konsumenterna att själva redigera eller ta bort sina personuppgifter samt företagens transparens är det som ökar viljan att dela med sig av personliga uppgifter.
Svenska konsumenter har en skeptisk inställning till att dela personlig information till företag. Enligt undersökningen vill 72 procent inte dela med sig av sin inkomst, medicinska uppgifter och familjemedlemmar. Vad som däremot kan göra dem mer benägna är om företaget ger dem möjlighet att själva ta bort eller redigera uppgifterna och är transparanta med hur uppgifterna används.
– Konsumenterna har blivit alltmer medvetna när det gäller deras personliga data och hur den kan användas av företag. Vår undersökning visar att företag som prioriterar transparens och ger konsumenterna kontroll över sin data har en konkurrensfördel. Det är inte bara rätt från ett etiskt perspektiv, utan det är också ett sätt att öka försäljningen, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.
Marknadschefer bör därför erbjuda kunderna kontroll över sina personuppgifter och tydligt kommunicera hur den data som samlas in sedan används.
På det sättet kan företag bygga förtroende och skapa ömsesidiga och givande relationer med sina målgrupper.
– Man ska se detta som en möjlighet och inte ett problem. Genom transparens kan marknadsföringen nå stora framgångar, säger Mårten Bokedal.