Tre först i Sverige med eSIM i mobilen

Tre först i Sverige med eSIM i mobilen

Publicerat av: Redaktionen

Tre gör det uppkopplade livet ännu enklare.

Tre först i Sverige med eSIM i mobilenFrån och med idag erbjuder Tre, som enda operatör i Sverige, eSIM för iPhone och tar nästa steg mot en ännu mer digital kundupplevelse.

– eSIM är en spännande tjänst som kommer att ha stor inverkan på hur vi använder mobilen framöver. Med eSIM för Apple Watch Series 3 påbörjade vi den digitala resan och jag är väldigt glad att vi nu som första operatör i Sverige även kan erbjuda våra kunder eSIM i mobilen, säger Johan Johansson, vd på Tre.

eSIM står för ”embedded sim” och innebär att det fysiska sim-kortet inte längre behövs. eSIM:et installeras istället enkelt genom att scanna en QR-kod med mobilen.

Fördelarna med eSIM är många, framför allt tack vare möjligheten att ha flera abonnemang i samma telefon. Apples lösning gör det möjligt att ha ett vanligt SIM-kort och ett eSIM aktivt samtidigt. Det gör att man till exempel inte längre behöver ha två telefoner, en för arbetsnumret och en för det privata. Det går dessutom att ha flera eSIM lagrade på en Iphone, som kan aktiveras ett i taget.

Camilo först i Sverige med eSIM

Camilo har varit kund hos Tre i fem år och är en så kallad super user. Det innebär att han är en av Tres kunder som är mest aktiv och kan svara på flest frågor i 3Community, Tres kundtjänst där kunder hjälper kunder. För att tacka Camilo för hans engagemang och bidrag till att öka Tres kundnöjdhet valdes han ut som den första kunden att få eSIM.

– Jag är jättestolt över att vara Tres första kund med eSIM, speciellt eftersom jag precis som många andra sett fram emot tjänsten. Jag reser mycket i mitt jobb som flygvärd, så när jag är borta längre perioder kommer det underlätta att jag kan köpa till ett lokalt kontantkort, säger Camilo Daremo.

eSIM kommer även underlätta vardagen för Tres företagskunder då man inte behöver hålla reda på och hantera stora antal fysiska SIM-kort, till exempel vid operatörsbyte. Det ger kunden fler möjligheter och en mer flexibel kundresa.

– Kundnyttan med eSIM är stor, för oss som företag ser vi också fördelar. Till exempel skickar vi ut flera tusen fysiska SIM-kort varje månad och vår kundservice får många SIM-kortsrelaterade frågor. När vi under nästa år har en helt digital distribution kan vi effektivisera vår kundservice, sänka kostnader kopplade till SIM-kort och bidra till att minska plast- och metall i samhället, säger Johan Johansson.

Tre erbjuder abonnemang med eSIM i butik från och med 4 december. I dagsläget har iPhone Xs, iPhone Xs Max och iPhone XR stöd för eSIM.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00