Trygg IT-infrastruktur som håller över tid och effektiviserar arbetet

Hultdins System identifierade en del utmaningar och ville få bättre överblick på sin IT-miljö och en bedömning från oberoende part.

Trygg IT-infrastruktur som håller över tid och effektiviserar arbetet 1
Tobias Åman, operativ chef på Hultdins tillsammans med Ulf Svingfors och Jennifer Bleibdrey från Acon.

Acon fick uppdraget att identifiera risker och förbättringsmöjligheter samt upprätta en bedömning om vad som fungerar bra och skulle vara hållbart över tid, en så kallad risk och sårbarhetsrapport.

Sedan ett år tillbaka har Hultdins System valt Acon som sin IT-partner. Acon har fått fortsatt förtroendet och driftar idag hela deras IT-miljö som innebär daglig drift och underhåll till utveckling och support – allt enligt best practice för att Hultdins ska få en så bra lösning som möjligt som är anpassad utifrån deras behov.

Hultdins har sedan starten 1928 haft skogen som en central del i affärsidén och är nu marknadsledande leverantör av produkter till skogsmaskinsbranschen världen över. Fabriken ligger i Malå i Västerbottens inland och har idag 73 anställda. Tobias Åman är operativ chef på företaget sedan tre år tillbaka, han är utbildad ingenjör och har lång erfarenhet inom branschen.

– Processen har varit lärorik och spännande, såklart inte helt smärtfri med så stora organisatoriska förändringar men det har skapat ett stort mervärde där vi har ökat kvaliteten samtidigt som vi har sänkt våra kostnader. Nu har vi en helt annan nivå på vår IT-infrastruktur och känner oss trygga med säkerhetsarbetet, säger Tobias Åman, operativ chef på Hultdins System.

Att outsourca sin IT-avdelning som stöd till egna beslutsfattare är ofta en bra lösning när behovet av uppdaterade processer finns och ett krav på redundans för att säkra upp verksamhetskritiska lösningar. Det var med de insikterna som Hultdins kontaktade Acon och ville påbörja en första dialog.

– Samarbetet har fungerat bra, Acon har varit lyhörda och förstått behovet av resurser. Nu är vi hemma med våra personliga kontakter och arbetet med onboardingen. Nästa stora projekt är ett byte av äldre maskiner i produktionen som ersätts med nya, och där krävs såklart uppdaterad hårdvara med servrar, skrivare och skärmar, säger Tobias Åman om samarbetet och pågående projekt.

Genom partnerskapet med Acon har Hultdins fått ett eget dedikerat kundteam som är väl insatta i deras IT-miljö och kan på så vis hålla kontakten med ett fåtal personer på Acon som har hög kompetens inom området vilket också ger Hultdins personal en trygghet i att alltid prata med en väl känd röst om problem skulle uppstå.

– Våra användare förväntar sig att det bara ska fungera men det känns tryggt med ett eget kundteam ifall något skulle hända, säger Tobias Åman.