Fredrik_E_-190x100px
Hem NYHETER ”En utmaning är att ställa om affärsmodeller”

”En utmaning är att ställa om affärsmodeller”

Publicerat av: Redaktionen

KANALRÖST – HP Fredrick Ericsson, HP:s kanalchef sedan ett halvår, svarar på fem frågor kring partnerskap, nya leveransmodeller och inte minst nya affärsmodeller.

Fredrick Ericsson, HP

Fredrick Ericsson, kanalchef HP Sverige.

Fredrik, för sex månader sen tog du rollen som kanalchef för HP Sverige, varför?
– Ja till en början var jag inte säker på att det var rätt för mig, men efter att ha förstått den enorma omfokusering och omprioritering som HP gör med kanalen, både internationellt och lokalt, så kände jag att det kan bli en otroligt spännande och utmanande resa.

– I rollen som partnerchef inkluderar vi även OEM-affären, relationen med våra allianser samt det starkt växande kundsegmentet – Service Providers. Det ger ytterligare dynamik till rollen och uppdraget.

Vad menar du med omfokusering och omprioritering?
– Kanalen har alltid varit i HPs DNA. Men nu tar vi ett ännu starkare grepp och lägger mer resurser på att jobba med kanalen. Vårt program, HP Partner One, är idag, kan jag stolt säga, mycket svårslaget på marknaden. Det är både enklare och mer lönsamt än det varit tidigare. 

Betyder det att ni inte säljer direkt längre?
– Det finns en stor skillnad på direkt bearbetning och direkt leverans. Vi kan inte förvänta oss att våra partners alltid ska kunna lägga den tid och de resurser som behövs för att exempelvis bearbeta nya stora kunder. Nya Karolinska Sjukhuset är ett bra exempel.

– Där satsade HP både pengar och tid för bearbetningen av kunden och vann tillslut en jätteaffär. Affären är så stor och i viss mån komplex att vi kommer behöva hjälp från våra duktiga partners att leverera affären.

 Vilken är HP:s största utmaning på, låt oss säga tre års sikt?
– En utmaning för HP och våra partners generellt är att fortsätta det vi gör bra idag och samtidigt våga utveckla vår affär och komma upp i värdekedjan hos våra kunder. Efterfrågan av ”it på kran” ökar och kan vi möta den tillsammans genom att ställa om våra affärsmodeller och lära oss att kommunicera kring it med en större förståelse för marknaden, användarnas behov och inte minst affärsnyttan så ligger vi bra till.

 Hur ska ni göra det?
– Inom HP pratar vi bland annat om mobility, security, big data och cloud. Det öppnar upp för ett större samarbete och mer synergier mellan våra affärsområden och sätter användaren och affärsnyttan mer i centrum än vad en enskild device eller server gör.

Det här är en text från HP, en av IT-Kanalens partner

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00