[KRÖNIKA] Hur tillvaron än blir efter Corona-pandemin så kommer den inte vara identisk med hur den var tidigare. Det betyder att företag inom alla typer av branscher kommer att vara tvungna att organisera sin verksamhet på helt nya sätt.
I denna omställning kommer det vara viktigt för företag att hitt rätt samarbetspartner som kan ge dem möjlighet att snabbt upprätta nya försörjningskedjor och verksamhetsmodeller.
När den rådande situationen avslutas kommer det att stå mer än någonsin på spel för företagen som ska etablera sig på sina nya respektive marknader. För det är faktiskt så man kan prata om dem: som nya marknader. Pandemins omställningar har lett till att kunderna förväntar sig helt nya typer av tjänster och flexibilitet av företag – oavsett bransch. Och det är företagen som möter denna utveckling som lyckas. Resten kommer att gå under.
Så hur gör man då för att överleva?
Det viktigaste första steg man kan ta är att hitta en partner som kan hjälpa en att implementera digitala verktyg för att göra medarbetarnas distansarbete så effektivt som möjligt och ge medarbetarna tillgång till alla applikationer oavsett var de befinner sig. Detta kommer att behövas för att säkerställa en pålitlig leverans – och det kommer att krävas för att behålla de skarpaste hjärnorna inom verksamheten. Annars kommer många av dem att byta arbetsplats till någon som erbjuder dem mer flexibilitet.
Som ett andra steg är det nödvändigt att se över vilka ytterligare, verksamhetsspecifika, digitala investeringar man behöver genomföra för att öka medarbetarnas produktivitet. Även i detta arbete spelar valet av partner en avgörande roll.
Vilken partner ska man då välja?
För att kunna växla upp sin digitalisering måste man hitta en partner som kan formulera varför de kan hjälpa just er verksamhet.
Jag kan stolt säga att vi på VMware alltid tydligt kommunicerar ut våra strategiska IT-prioriteringar – våra Master Services Competencies (MSCs) – i form av; Datacentervirtualisering, Multicloud, Network Security, Digital Workspace och Modern Applications-tjänster. Det gör det enkelt för våra partner, som behöver bara investera i de lösningar som är relevanta för deras verksamhet och omfattningen kan enkelt anpassas efter verksamhetens storlek.
Ett exempel är vår satsning inom Modern Application; VMwares Tanzu, som vi tagit fram för att våra partner ska kunna säkerställa ett konsekvent arbetsflöde för alla typer av applikationer via alla typer av molnmiljöer. Det ger dem även säker åtkomst till alla typer av applikationer eller – om så behövs; det virtuella molnnätverket för att säkerställa ett mjukvarudefinierat nätverkslager från datacentret till edge. Oavsett hur deras affärsmål ser ut ser vi till att erbjuda dem den modell som svarar an till deras specifika behov.
Med våra Master Services Competencies visar vi tydligt vilket mervärde vi kan erbjuda våra partner och hur vi kommer att erbjuda vår unika expertis för att hjälpa dem optimera sin verksamhet för marknaden efter pandemin. Vi är oerhört stolta över att ha utformat en så mångsidig och flexibel samling tjänster, och jag uppmanar nu alla att företag att se över vilka tjänster som kan få just deras verksamhet att blomstra i den nya tiden.
Som vår partner Yves Sandford, VD för comdivision, uttrycker det: ”Master Services Competencies ger oss nya möjligheter att visa vilket mervärde vi kan erbjuda våra kunder, och det hjälper oss att utveckla vår dialog med kunder; från att enbart handla om produkter, till ett bredare samtal om kundernas IT-vision – och hur vi kan hjälpa dem att göra nå dit de vill nå.
Kort sagt: mycket är ovisst idag, men en sak är säker: Vägen till framgång stavas partnersamarbete.
Marie Berner Moberg, Sverigechef VMware