Varför mobilitet bör förändra praxis

Det är helt klart att mobilitet har förändrat både våra privatliv och våra arbetsliv. Den påverkan smarta telefoner har haft på näringslivet är starkare än vad någon kunde förutse. Och med 4G-nätet snart tillgängligt över hela Europa ser trenden ut att accelerera. Detta tydliggjordes nyligen när iOS 9-uppdateringen kom som drabbade tusentals europeiska företag och deras transaktioner, samtidigt som säkerhetsfrågan återigen aktualiserades. Men trots det så angriper företag fortfarande mobilitet som ett ”säljtillägg” till sina befintliga strategier istället för att inkludera det i sin kärnverksamhet.

Ricoh Europes white paper Making the Most of Mobile: What a ‘Mobile First’ Strategy Means for Your Business handlar om detta. Företag behöver en mobilitetstrategi som agerar för mobilitet och inte bara siktar på att driva ny försäljning. En bredare kundbas är det minsta de ska sträva efter – egentligen bör man eftersträva en helt förändrad verksamhetspraxis.

b091fa61f69b6838_400x400ar
Graham Moore, Director Business Development, Production Printing Business Group , Ricoh Europe

Appar och responsiv webbdesign (RWD) är bara en del
Just nu är det många företag och organisationer som funderar över hur mobila applikationer och sajter kan hjälpa dem att interagera med kunder, och engagera sig i diskussionen kring vad företaget ska satsa på; responsiv design, webbapplikationer, interna applikationer etc. Det är enkelt att förstå. En ny Forbes-rapport visar att 78 procent av de företag som har kundriktade appar har sett app-användarna öka varje år. Med det i åtanke är det inte så konstigt att företag vill att deras app-strategi och underliggande teknikval blir rätt.

Ses mobilitet som ett marknadsförings- och försäljningsverktyg ignoreras dess största styrka – nämligen möjligheten att radikalt förbättra effektivitet och drift och därmed även förbättra både kundservicen och lönsamheten. Med tanke på det utrustar nu Ricoh Europe alla sina fälttekniker med mobila enheter.

Mobila strategier behöver vara allomfattande
Företag har ändrat uppfattning om att mobilitet är ett produktivitetsverktyg, till att det är en plattform för kundengagemang och -främjande. Företagsledare måste driva mobilstrategin precis som vilken annan väsentlig företagsstrategi som helst – med tydliga fallstudier, planer och scenarion som inkluderar hur den påverkar medarbetare, kunder, eventuella kunder, och verksamheten i stort.

För att vara framgångsrika behöver företag skapa nya inkomstkällor som kan hindra effekten av dalande traditionella marknader. Nya inkomstkällor som inkluderar app-utveckling och -spridning. Agila företag är mer öppna för nya trender som interaktiva trycksaker och flerkanalig kommunikation som blandar tryckt och mobilt material i en integrerad helhet. Ricohs app Clickable Paper TM är ett utmärkt exempel på det. Smarta företag förenar sina fältarbetare i ett stort mobilt nätverk som stödjer de anställdas egna mobila enheter för bättre driftöversikt och högre produktivitet.

Vad du behöver överväga
På Ricoh fokuserar vi på att göra mobilitet till en drivkraft till förändring. Vi håller t.ex. på att förse vår europeiska säljkår med tillgång till uppdaterat säljmaterial från vilken enhet som helst.

Vad vi har lärt oss av det här projektet är att en strategi som verkligen sätter mobilitet i första rummet kräver en allomfattande vision. Det betyder att företag som vill växa i framtiden behöver spela ett annorlunda spel. Alla måste anpassa sig till nya tankemönster som sträcker sig långt längre än ”vi har alltid gjort så här” och som överväger vad medarbetare, kunder och andra intressenter förväntar sig i en mobildriven värld som ständigt förändras.

Post Comment