Veeam offentliggör nya förbättringar i sitt ProPartner-nätverk i EMEA

Veeam Software, det ledande företaget inom backup-lösningar för Cloud Data Management™, meddelar idag att de har förbättrat sitt ProPartner-program för VAR-partners i EMEA, med ytterligare en investering på flera miljoner dollar.

Veeam offentliggör nya förbättringar i sitt ProPartner-nätverk i EMEA

I linje med Veeams kanalstrategi för 2021 kommer förbättringarna att främja de samarbetspartners som uppvisar kärnkompetens.

Veeam stärker sitt gemensamma nätverk för sina VAR, moln- och tjänsteleverantörer (VCSP), samt systemintegratörer, för att möjliggöra för alla samarbetspartners att dra nytta av marknadens växande antagande av abonnemangslicenser och att erbjuda lösningar som ökar kundvärdet.

Veeam, vars försäljning till 100 procent sker via samarbetspartners, betjänar alla sina kunder via sitt ProPartner-nätverk. Veeam förstår att övergången till molnarkitekturer, agil OpEx och prenumerationsbaserad IT är betydande drivkrafter för förändringar. Moderna företag behöver mer än bara hjälp med implementering, då de också efterfrågar strategisk rådgivning, högre servicenivåer och fortlöpande konsultation. Genom kompetens, enkelhet och konsekvens stödjer Veeam sina samarbetspartners i att kunna möta kundernas föränderliga behov, samt att accelerera verksamheten och stärka deras intäkter – allt för att de ska kunna säkerställa sina kunders fortsatta framgång och uppfylla affärsmålen.

Allt sedan de första kompetenserna introducerades under andra halvåret 2020, har 43 procent av Veeams samarbetspartners redan konverterat sina intjänade poäng till incitamentsrabatter, vilket förbättrar deras lönsamhet.

”100 procent av vår försäljning sker via kanalen, och våra samarbetspartners är avgörande för accelerationen av den andra delen av vår resa in i hybridmolnet. Vi är fast beslutna att kontinuerligt investera i våra samarbetspartners, hjälpa dem att utvidga sina egna erbjudanden för att öka kundvärdet och lönsamheten, säger Daniel Fried, General Manager (GM) och Senior Vice President (SVP), EMEA och Worldwide Channels, Veeam. ”Med kunder som fokuserar på att maximera sina avkastningar genom digital transformation och avriskering genom att addera mer robusta dataskydd och cybersäkerhetsåtgärder, kommer abonnemangsbaserad IT att bli normen. Vårt nyckelfokus kommer alltid att vara på kunden. De beslut och investeringar som de gör baseras i slutändan på råd och åtgärder mellan leverantörerna och dem. Veeam hjälper samarbetspartners att kunna erbjuda högre servicenivåer än bara implementering, och att leverera mot dessa accelererande kundbehov på ett sätt som är kommersiellt hållbart och hjälper till att bygga starkare och mer strategiska relationer.”

Viktiga förbättringar i Veeam ProPartner-programmet för VAR inkluderar:

Förstärkning av partnernätverket

För att uppnå det strategiska målet att stärka sitt nätverk av Tier-1-partners, utökar Veeam fördelarna för VAR, VCSP och systemintegratörer i sina ProPartner-program. Detta kommer att inkludera ytterligare åtgärder utformade för att hjälpa Guld- och Platinum-partners att öka vinstmarginalerna vid försäljning av Veeams produkter och tjänster, samt skapa starkare incitament för nya affärer genom att belöna prestation och lojalitet.

Optimera för prenumerationsbaserad licensiering

Kunder letar alltmer efter att använda sig av IT-tjänster via prenumerationsbaserad licensiering och OpEx-prissättningsmodeller och att betala för tjänster som de använder, snarare än att göra förhandsköp på CapEx-basis. Veeam stöder sina partners genom att möjliggöra för dem att generera högre marginaler när de säljer prenumerationsbaserade tjänster.

VAR och VCSP-partnerskap

Veeam ger ytterligare stöd till VARs som vill använda en hybrid återförsäljningsmodell och samarbeta med VCSP:er – genom att addera några VCSP-molntjänster i deras portfölj för att bättre möta kundernas molntjänstförfrågningar och generera en extra intäktsström.

Belönar lojalitet och prestation

Veeam har introducerat två nya kompetenser i sitt ProPartner-program för VARs för att belöna de partners som utnyttjar verktyg som tillhandahålls genom Veeams Marketing Center och de som driver erbjudanden för specifika produkter inom Veeams strategiska portfölj.

Veeam investerar också i sina VARs och distributörer via en Management by Objectives (MBO), som belönar toppresterande partners baserat på en mängd olika prestationsrelaterade mätvärden.

Veeam introducerar en särskild gruppering av enterprise-partners som kommer att belönas för hur deras inflytande på kunder bidrar till utveckling av nya affärer.