Veeam rapporterar– befäster sin marknadsledande position inom Cloud Data Management

Veeam Software, det ledande företaget inom backup-lösningar för Cloud Data Management, meddelar idag resultatet för tredje kvartalet 2019.

På en tuff marknad, där många väletablerade och nytillkomna företag har det kämpigt, rapporterar Veeam ännu ett kvartal av tvåsiffrig tillväxt, med en ökning av årligen återkommande intäkter på 24 procent, samt ett stort nyttjande av företagets nya prenumerationsmodell Veeam Universal License, som ökade med 108 procent jämfört med samma period förra året.

Veeam rapporterade även att företaget i sin årliga kundnöjdhetsstudie uppnådde ett NPS-resultat (Net Promoter Score) på 75; vilket innebär att företaget överträffar branschgenomsnittet för sjätte året i rad.

– 2019 har varit ett framgångrikt år för Veeam, då vi inte bara har vi passerat en miljard dollar  i försäljning.

– Vi har även utvecklat kundupplevelsen genom nya Veeam Universal License (VUL)-prenumerationsmodeller och fortsatt att lansera nya produkter, säger Ratmir Timashev, Co-Founder och Executive Vice President (EVP) av Sales & Marketing på Veeam. Under detta kvartal har vi sett en betydande tillväxt inom alla marknader, särskilt för vår prenumerationsverksamhet, och kundantalet ökade till över 365 000. När vi går in i det fjärde kvartalet 2019 kommer vi att tillkännage ett antal nya lösningar som kommer att befästa vår position som marknadsledande och, som våra NPS-poäng visar, överskrida kundnöjdheten inom alla områden.

– Under de senaste åren har Veeam befäst sin position som en ledande leverantör av backup- och återställningslösningar för virtuella, fysiska och molnbaserade miljöer. Veeams partnercentrerade strategi och förmåga att anpassa sig till marknaden med ett fokuserat tillvägagångssätt har utgjort hörnstenarna i företagets framgångar. Det har möjliggjort för Veeam att leverera en konsekvent, tvåsiffrig intäktstillväxt inom ett annars moget marknadssegment där leverantöer ofta får nöja sig med en ensiffrig tillväxt, säger Andrew Smith, Research Manager för IDCs Infrastructure Platforms och Technologies group.

Några höjdpunkter under andra kvartalet:

* Veeams affärsverksamhet växte med 20 procent jämfört med samma period föregående år, med 81 procent av Fortune 500-företagen och 66 procent av Global 2000-företagen bland kunderna, inklusive ABM, United Healthcare, Carmax and Micron.
* Veeam har över 365 000 kunder globalt. Några som tillkom under tredje kvartalet är Reynolds, Bahrain Credit, British Columbia Forest Practices Board, LCR Group, Azzurri Group, KPN, Vancouver Canucks, och Sydney Living Museums.
Veeam Backup for Microsoft Office 365, ökade med 113 percent jämfört med förra året. Veeam Backup for Microsoft Office 365 har laddats ned av över 84 000 organisationer, som representerar fler än 9 miljoner mailkonton.
* Veeams Cloud & Service Provider (VCSP) program omfattar fler än 24 500 partners, av vilka över 4000 också är certifierade för att erbjuda Cloud Backup & DRaaS med Veeam Cloud Connect.
* Veeams partnerskap med Hewlett Packard Enterprise (HPE), Cisco, NetApp och Lenovo medförde en transaktionsökning på 92 procent jämfört med förra året och en försäljningsökning på 28 procent jämfört med förra kvartalet.
* För fjärde året i rad ingick Veeam i Forbes 2019 Cloud 100, den slutligtiga rankningen av de 100 främsta private cloud-företagen i världen, publicerad av Forbes i samarbete med Bessemer Venture Partners och Salesforce Ventures.