Under 2015 och 2016 genomfördes ett i branschen och Ingram Micros historia unikt projekt.
Apple premium resellers i Sverige ville öka sin möjlighet att på ett mer trovärdigt sätt vara en viktig del av svenska företagskunders verksamheter, och ta ett kliv upp ifrån den traditionella rollen som återförsäljare. I samarbete med Ingram Micro påbörjades arbetet med att finna nya affärmöjligheter, och lösningar som kunde bana väg för nya tjänser.
Ingram Micro identifierade tre branscher; Fordon, Kontor och Bygg och gav UC Marknadsinformation i uppdrag att kartlägga hur företag i Sverige idag arbetar med mobilitet, lönsamhet och förändringsbenägenhet. Resultatet visade att de flesta använder sin mobila enhet i väldigt begränsad utsträckning i jobbet. Majoriteten har i undersökningen i hög grad svarat; epost, samtal och surf. Men hur kan man använda mobilitet i jobbet, och kanske spara både tid och pengar om man får in ytterligare funktioner kopplade på ett mer direkt sätt mot verksamhetens vardagliga processer? Fokus hamnade på att ta fram förenklande användarvänliga tjänster i iOS-miljö som kunde ersätta eller effektivisera nuvarande arbetssätt.
Samarbete leder till resultat
”Vi insåg tidigt att det var viktigt att ha med återförsäljarna i processen, då de sitter på mycket av kunskapen kring slutkunden och behoven hos användaren. Dessutom skulle de känna en större trygghet och motivation att sälja något som de själva varit delaktiga i att ha tagit fram.” säger Daniel Frendegard, försäljningsansvarig för Apple på Ingram Micro.
Under året genomfördes ett flertal workshops med deltagare från återförsäljare, tillverkare och leverantörer av mjukvara samt Ingram Micro.
Efter en upphandling resulterade arbetet i tre lösningar. Samtliga tjänster upplagda utifrån en abonnemangsmodell med månadskostnad och utan implementeringskostnad.
- Block – en projektledningsapp för byggföretag
Byggbranschen är en marknad som än så länge inte kommit så långt i det digitala. Med Block kan processerna i ett byggprojekt förenklas. Genom att digitalisera det gamla kan man återanvända tidigare projektmallar, t.ex ritningar och dokumentation. Den tilltänkta kunden här är byggföretag med ungefär 25-60 anställda. Block kan också säljas till underentreprenörer till huvudbolagen. Allt för ökad kvalitet kring projektledning.
- The Hub – kontorsappen
The Hub hjälper bland annat användaren att effektivisera möteskvalitén med bättre agendor, men också utnyttja mötesrum och arbetsplatser maximalt, minska det administrativa jobbet och inför en smartare bokningsprocess för hela företaget i ett centralt system. The Hub ger alla besökare en översikt över vilka mötesrum eller arbetsplatser som är bokade, av vem och vilken tid.
Easylife – en fordonslösning
Med EasyLife förenklas livet för personer som använder fordon i arbetet. Appen kan ses som en resande konsult i vilken den anställde kan hantera traktamenten, skriva körjournal och hålla koll på utlägg och kvitton. Appen samlar också in all information om bränsleåtgång, körbeteende m.m. och ger företagen bättre överblick på kostnader.
”Med våra nya verksamhetsnära tjänster kan återförsäljaren lyfta fram mjukare värden i diskussion med kunden; visa på vinster som tid, minskad stress och främjad hälsa genom minskad friktion i vardagen. Samtidigt som det självklart också sparar pengar för kunden.” avslutar Daniel.