Pandemin har lärt oss en hel del.
Bland annat att vi bör vara mer förberedda på de svarta svanarna, dessa fullständigt oväntade händelser med potentiellt genomgripande konsekvenser.
Vi har också i mycket större omfattning än tidigare snabbt fått lära oss att hantera skarpa kriser och försöka att återhämta oss från dessa. Men de som menar att de gjort allt rätt, bör nog låta självbelåtenheten få vila. För visst finns det områden som vi kunnat hantera bättre och som vi borde lära oss av?
Det vi med stor säkerhet kan säga är att den här krisen inte kommer att vara den sista. För att bygga den motståndskraft som krävs av oss i framtiden behöver vi både vara realistiska och se våra svagheter, men samtidigt optimistiska med en förmåga att se krisen som en möjlighet till att skapa något bättre än det som var tidigare. Jag ser fem centrala principer för att lyckas bygga denna motståndskraft.
Förmåga att röra sig mellan den virtuella och den fysiska världen
Covid-19 har markant påskyndat den digitala omställningen, det vet vi. Vad vi också vet är att vd:ar som tidigare delegerat sin digitala strategi nu i allt större utsträckning ser vikten av att leda den. Det är ett naturligt steg när verksamhetens alla delar vilar på en välfungerande digital struktur.
Distansarbete kommer framöver bara kallas arbete. Videomöten, bara möten. E-handel bara handel. Framgången kommer att bestå i att så sömlöst som möjligt kunna röra sig mellan dessa digitala och fysiska världar. Trögheter i systemen kommer att riskera att medarbetare inte är effektiva, att försäljningen och servicegraden sviktar och att kunder väljer andra mer smidiga alternativ.
Riv ner silos mellan IT och affär
Den eviga huvudvärken kring vattentäta skott mellan IT avdelning och affärsägare behöver få en permanent lösning. KPI:er för CIO och affärsägare behöver samordnas så att man springer åt samma håll. I dagens enormt snabba utvecklingstakt behöver dessa två världar varandra mer än någonsin.
Prioritera data och kompetens att hantera den
Data hjälper företag att hitta helt nya affärsmodeller och intäktsströmmar. Data är idag central i fråga om att förstå kunder, och att växa och behålla dessa genom att anpassa sitt erbjudande och sin service. Men datadrivna bolag behöver datakunniga medarbetare. Att vidareutbilda eller omskola personal behöver därför prioriteras för att på bästa sätt kunna dra fördelar av den information som finns tillgänglig idag.
Större mångfald och ökat medarbetarmandat
Det är ingen hemlighet att arbetsplatser med större mångfald tenderar att vara mer innovativa och framgångsrika. Genom att öka mångfalden i teamen vad gäller kön, ålder, etnicitet , färdigheter och kunskap, får man en väsentligt tydligare och mer nyanserad bild av såväl möjligheter som risker.
För att kunna dra fördel av dessa värdefulla perspektiv behöver fler medarbetare få åtkomst till information som vanligtvis är koncentrerad till en eller ett fåtal personer eller platser. Detta för att ge dem en bättre bild av verksamheten, så att de i sin tur kan bidra på mer kvalificerat sätt. Genom att bättre underlag till beslutsfattandet ökar man inte bara möjligheterna till bättre affärer, utan även verksamhetens motståndskraft.
Ökad förmåga att samarbeta
Vi kan inte skydda oss mot allt. Men vi kan skapa lite större svängrum för att respondera på kriser och att minimera de värsta effekterna av dessa. Nyckeln här är samarbete – både inom verksamheten och med andra aktörer. I Sverige är vi traditionellt väldigt bra på just samarbete, något som bland annat gör Sverige till en av världens mest innovativa nationer år efter år. Vi har, i relativ mening, en tradition av platta organisationer och ett gott samarbetsklimat. Om vi också rustar oss med digitala verktyg ökar vår konkurrensförmåga väsentligt, inte minst internationellt. Snabbare och sannare situationsbild baserad på information från fler källor gör att vi kan ta mer underbyggda och därför bättre beslut.
Att stora, omvälvande och ofta helt oväntade situationer kommer att möta oss även i framtiden är helt säkert. Dessa svarta svanar kommer inte att dö. Huruvida vi gjort det vi kunnat för att oskadliggöra dem, kommer att skilja framgång från fiasko.
Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce