Vi måste bygga en ny företagskultur

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] År 2020 kommer gå till historien som ett år då de flesta företag behövde göra en rejäl omställning till fysisk distansering i kombination med digital utbyggnad.

Daniel Lindberg, Sverigechef på Lenovo

De nya förutsättningarna har inte bara påverkat företagen ekonomiskt, utan också drabbat många tidigare starka företagskulturer. Kulturer som under 2021 måste stöpas om.

Börja bygga
Det första och viktigaste steget för att lindra effekterna av den fysiska distansering som vi snabbt slängdes in i våren 2020, är att bygga en företagskultur anpassad efter de nya förutsättningarna. Då många företagskulturer tidigare var byggda på fysiska interaktioner, där anställda samlades tillsammans för stora möten och där företagets sammanhållning byggde på fysisk närvaro, måste vi nu se till att samma sammanhållning kan upprätthållas genom digitala möten och  interaktioner som ersätter de fysiska. Detta må låta enklare än vad det är. För det handlar inte bara om att ersätta fysiska möten med videosamtal – det handlar om att förändra företagskulturen i grunden.

Ta med personalen på resan
Börja med att involvera de anställda i transformationen, så att de sedan känner att de också är en naturlig del i den nya företagskulturen som skapats. Kulturen måste baseras på sättet man idag väljer att arbeta – vissa helt och hållet hemifrån och andra delvis från kontoret eller kanske helt och hållet från kontoret. Denna hybrida miljö innebär att man måste hålla ihop de anställda genom den nya företagskulturen, så att de inte känner sig isolerade eller skilda från resten av gruppen. Samla de anställda kring skapandet av den nya företagskulturen och bygg den sedan genom att förse med en digital plattform där alla kan samlas och där interaktionerna är lika smidiga och sömlösa som om de vore fysiska. Var också lyhörd för dina anställda. Vilka är deras eventuella osäkerheter inför den nya företagskulturen och hur kan dessa överbryggas?

Förse anställda med rätt teknik
En interaktiv och hybrid arbetsmiljö behöver rätt teknik och även här gäller det att vara lyhörd. Du kan inte tvinga på anställda ny teknik innan du har etablerat den företagskultur som motiverar den nya tekniken, och den teknik du väljer måste baseras på de anställdas behov. En av de viktigaste funktionerna är att tekniken underlättar de anställdas arbete. Idag har vi exempelvis många videomöten under vilka man samtidigt kanske hanterar en presentation och dessutom tar anteckningar. Att göra detta på en och samma laptop kan vara en utmaning. Ett exempel på teknik som underlättar denna situation är en separat liten skärm som endast är till för videomöten och administration. På Lenovo använder vi ThinkSmart View, en skärm som ingår i en ny kategori produkter som kallas för ”Teams displays”. Den kopplas till en dator så att du kan använda datorn för produktivitet, samtidigt som du använder ThinkSmart View för administrativa uppgifter, samt videosamtal och möten. Detta är ett exempel på teknik som underlättar vardagen vid hemmaarbete, så du kan hålla och delta i möten på samma sömlösa sätt som om du satt i ett vanligt konferensrum, utan att mötena stör ditt övriga arbete.

Stärk formerna för samarbete

Den fjärde och mycket viktiga delen i bygget av en ny företagskultur är samarbete. När den nya företagskulturen har etablerats hos de anställda, när de försetts med teknik som de själva efterfrågat och som underlättar deras arbete, måste man kontinuerligt underhålla samarbetsmetoderna på företaget. Då de fysiska interaktionerna ersatts av digitala interaktioner är det viktigt att den teknik man använder alltid underlättar och inte försvårar samarbete.  På Lenovo arbetar vi hela tiden med att lyssna på användarna av våra produkter för att se hur vi kan skapa produkter som gör det lättare för anställda att samarbeta med sina kollegor och även med exempelvis partner och kunder. Med rätt teknik för samarbete kommer dina anställda ha det som behövs för en framgångsrik företagskultur – en stark sammanhållning och lojalitet mot företaget.

Daniel Lindberg, Sverigechef på Lenovo

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00