Kreativa arbetsplatser, uppkopplade kontor och självläkande teknik bland de viktigaste trenderna nästa år.
Om du kunde förutspå framtiden, vad skulle du då gjort annorlunda? När Dell EMC frågade beslutsfattare runt om i världen den frågan sa 66 procent att konkurrensen från
digitala start-ups varit så betydande att de skulle ha investerat ännu mer i sin IT-infrastruktur och sitt digitala ledarskap.
Svaret är inte speciellt överraskande. De senaste åren har varit minst sagt turbulenta. Fysiska videobutiker har ersatts av Netflix, HBO Nordic, ViaPlay, Plejmo med flera. Affärer som Sears har i dag sitt eget Amazon och det är till och med så att vartannat etablerat bolag inte vet om de kommer att finnas om tre till fem år som en följd av konkurrensen från startups. Men mitt i allt finns massor av möjligheter. Här listar Dell EMC sex trender för 2017 och framåt som kommer att förändra sättet som svenska företag och organisationer gör affärer på i hela verksamheten.
Trend 1: Uppslukande kreativitet blir vardag
2017 kommer att signalera en demokratisering av uppslukande kreativitet. Snart kommer kreatörer att med hjälp av sin expertis dra nytta av ny kraftfull teknik, tids nog kommer denna teknik att användas av den breda massan. Byggare och arkitekter kommer att gå på projektplatser och använda sina enheter för att se fullskaliga modeller av byggnader innan arbetet ens påbörjats. Istället för att peka och klicka kommer man att använda beröring till större del.
Trend 2: Flera världar
67 procent av de tillfrågade i Dell EMCs globala undersökning ”Future Workforce Study” visar att många är beredda att använda Augmented Reality eller Virtual Reality i de produkter som de jobbar med. Under de närmaste åren bör vi räkna med att VR och AR når en brytpunkt. Handsfree-enheter gör att människor kan befinna sig i parallella världar. Deras enda begränsning är fantasin. När gränserna mellan den fysiska och virtuella världen suddas ut kan till exempel utbildning se ut på ett helt nytt sätt. Det kan i sin tur innebära slutet för konventionella föreläsningar, läromedel och sättet att ta anteckningar på.
Trend 3: 5K
Den nya generationen nöjer sig inte med det näst bästa. Vi har nästintill vant oss med upplösningar på 4K men just nu vill konsumenterna ha en upplösning på 5K som industristandard. Rykten om stora displayer med dubbel upplösning har redan börjat cirkulera. Under 2017 kan människor komma tycka att den verkliga världen inte ser bra nog ut.
Trend 4: IoT-chef
Det dyker ständigt upp nya chefstitlar. Ett tag var Chief Digital Officer på modet men nu finns ytterligare en titel, Chief IoT Officer. Företagen känner en allt större press på att överbrygga klyftan mellan IT och den övriga verksamheten. För att förbättra ROI och effektivitet kommer Chief IoT Officer att arbeta tillsammans med alltifrån kontorsansvariga till IT-chefer och VD:ar. De här personerna kommer att vara förändringsagenter och ansvara för att företagen hamnar i den fjärde industriella revolutionen. Man räknar med att det i dag finns åtta miljarder uppkopplade enheter och 2031 tror man att det kommer att finnas över 200 miljarder enheter eller mer, 25 gånger fler än det finns personer på jorden.
Trend 5: Förebyggande bättre än botemedel
Läkare tycker generellt att det är bättre att förebygga en sjukdom än att behöva bota en sjukdom. Nu, tack vare maskininlärning, kan vi redan på ett tidigt stadium förstå när vissa delar av tekniken är på väg att gå sönder. Med självläkande teknik kan företag lägga mer tid på mer strategiska projekt än att skicka personal på uppdrag som handlar om att laga trasig teknik. IDC förutspår att år 2020 kommer nära 20 procent av alla operationella processer att vara självläkande eller självlärande.
Trend 6: Maskiner och kristalkulor
Det är ingen hemlighet att företag och människor kämpar för att ta hand om den enorma mängd data som finns på nätet. Framöver kommer maskiner hjälpa till att ta hand om och analysera stora mängder data på helt nya sätt. Redan i dag arbetar MIT-forskare med att analysera data. Genom att låta maskiner titta på populära TV-program, som The Office eller Desperate Housewifes, lär de sig att förutspå hur människor agerar. MIT-forskare tror att maskininlärning kommer att revolutionera branscher där insikter kan dras från stora datamängder.