Viljan att bidra till samhället allt viktigare för morgondagens talanger

IT-bolag ligger fortsatt i topp när Sveriges studenter och akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, väljer sina drömarbetsgivare.

Viljan att bidra till samhället allt viktigare för morgondagens talanger 1
Julia Granström på Academic Work

Samtidigt ökar deras vilja att bidra till samhället i spåren av covid-19-pandemin. Det visar en undersökning Academic Work genomfört tillsammans med Kantar Sifo som listar de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige 2020.

– Vi ser ett ökat intresse för arbetsgivare inom den offentliga sektorn, säger Julia Granström på Academic Work.

Google, Apple och Spotify är de företag som Sveriges studenter och akademiker i början av karriären helst vill arbeta hos. Att det är just dessa företag som placerar sig topp 3 på listan över Sveriges 100 mest attraktiva arbetsgivare är inte oväntat. De är välkända, innovativa och ständigt aktuella. Det är istället längre ner på listan som en stark trend utmärker sig.

– Årets undersökning visar att arbetsgivare som Försvarsmakten, Skatteverket och andra statliga organisationer blir allt mer populära hos morgondagens arbetskraft. Det är framför allt viljan att bidra till samhället som lockar, vilket gör att intresset för den offentliga sektorn ökar jämfört med tidigare år. Viljan att bidra till samhället syns också i trenden att miljöorganisationer och arbetsgivare med klimatfokus fortsätter att klättra på listan, säger Julia Granström som är ansvarig för undersökningen på Academic Work.

Den offentliga sektorn är förknippad med en trygg anställning men också ekonomisk stabilitet. Det är aspekter som blivit allt viktigare under våren i takt med att pandemin skapat oönskade konsekvenser på arbetsmarknaden.

– Den svenska arbetsmarknaden har likt många andra påverkats av pandemin, och det är många delar av samhället som behöver den offentliga sektorns stöd. Young professionals ser därför inte den offentliga sektorn enbart som en trygg arbetsgivare, man vill också hjälpa till där arbetskraften behövs som mest, säger Markus Åberg som är strategisk rådgivare på Academic Work.

Allt viktigare att leva upp till sina löften

Viljan att bidra till samhället allt viktigare för morgondagens talanger 2
Markus Åberg som är strategisk rådgivare på Academic Work.

Coronakrisen har lett till att organisationers arbetsgivarvarumärken blivit synade som aldrig förr. I undersökningen, som genomfördes i början av pandemins utbrott i Sverige, uppger målgruppen att arbetsgivarnas hantering av krisen kommer att påverka deras attraktivitet såväl kortsiktigt som långsiktigt.

– Jag tror att det kommer vara lätt att se vilka arbetsgivare som tar väl hand om sin personal efter denna kris jämfört med de företag som enbart fokuserar på ekonomiska resultat, citat från young professional om hur coronakrisen påverkat i valet av arbetsgivare.

Hur väl arbetsgivare hanterat krisen och levt upp till sina arbetsgivarlöften ser alltså ut att kunna påverka deras attraktivitet hos young professionals även efter det att krisen är över.

Topplistan 2020:

1. Google

2. Apple

3. Spotify

4. Netflix

5. IKEA
6. Microsoft

7. DICE

8. AFRY

9. Volvo Group

10. IBM