Virtusa-vd om smarta klockor: du har inget val

Joakim Wiener, Virtusa.
Joakim Wiener, Virtusa.

Det spelar ingen roll vad du tycker eller tror om trenden med smarta klockor. Du måste vara med. ”Det kommer att innebära stora förändringar för våra och våra konkurrenters kunder”, säger Virtusas sverigechef Joakim Wiener.

Konsultbolaget Virtusas kunder finns till stor del inom finansbranschen, telekom och detaljhandeln och det är tre branscher han är övertygad om kommer att ha mycket att vinna på smarta klockor.

– Även om mycket av det som går att göra med dem redan är möjligt med smarta telefoner är det först med klockor som det blir realistiskt, eftersom de är ännu mer personliga än telefoner, säger han och exemplifierar med en lösning som känner igen dig när du kommer in i en affär och skräddarsyr erbjudanden i stunden.

Apple driver

Men han vill inte bli för detaljerad när det gäller att måla upp bilder av vilka lösningar tekniken lämpar sig bäst för. Det handlar i ett första steg om att vara öppen för den, att inte ställa frågan huruvida man ska ta den till sig.

– Bara det faktum att Apple sålda 1,2 miljoner av sin Watch redan första dagen antyder hur utvecklingen kommer att se ut. Den kommer att driva efterfrågan på både Apples och deras konkurrenters smarta klockor, säger han.

Som leverantör till aktörer i finansbranschen, som är hårt styrda av policies och juridik, ser han också en annan typ av frågor som såväl kanalen som kunder måste ta ställning till. Nämligen hur den här typen av enheter ska hanteras ur ett it- och informationssäkerhetsperspektv. Det är inga enkla frågor med enkla svar och Joakim vill inte försöka sig på att formulera övergripande förhållningssätt.

– På finanssidan är det väldigt styrt av de regler och den juridik man har att följa, så där behöver man fatta beslut som är unika för varje enskild aktör.

Använd tekniken själv

Om smarta klockor inte kommer att öppna en helt ny marknad så kommer den i vart fall vidga de befintliga. Ingen vet riktigt vad det kommer att innebära, men Joakim har ett råd till alla kanalkollegor som vill följa med i utvecklingen och hitta de affärsmöjligheter den ger.

– Se till att ta till er ny teknik själva, i bolaget. Det ger både en förståelse för tekniken och gör att du blir attraktiv som arbetsgivare för unga, innovativa människor.

Post Comment