I samband med att IT-Kanalen besökte VMworld i Barcelona passade vi på att prata med några av aktörerna på plats. Hur ser de på utvecklingen och vad väntar runt hörnet? Vi fick även en presentation av VMware Cloud.
VMware Cloud ger kunderna en maximal flexibilitet att välja plattform för sina molnapplikationer oavsett vilken device man använder. Det ger en hävstångseffekt för utvecklingen av nya applikationer, menar VMware i sin presentation.
VMware Cloud erbjuder en grundläggande mjukvara som möjliggör en gemensam driftmiljö, från lokala datacenter till publika moln. VMware Cloud blir en optimal miljö för alla typer av program: specialbyggda applikationer, paketerade appar, virtualisering och SaaS. VMware Cloud skapar en idealisk miljö för att bygga, testa och distribuera produktionsprogram. Dessutom stöds det av ett brett spektrum av partners. De ursprungliga VMware Cloud verifierade partnerna är CenturyLink, Fujitsu, IBM Cloud, OVH och Rackspace. VMware kommer även framöver att presentera nya Cloud Verified partners. Det innebär en större flexibilitet för kunderna när de ska välja en global molnleverantör.
Det finns tre faser
IT-Kanalen träffade Fredrik Arveskär från Infinidat och frågade vad som händer hos dem just nu?
Vi fokuserar på Enterprise-erbjudanden och i det arbetet ingår att vi jobbar med våra partners, svarar Fredrik. Ibland gör tidsaspekten att vi arbetar direkt mot kund men även i de uppläggen har vi en tät kontakt med partners. Vi är i en spännande fas och utvecklingen ser ljus ut. Min erfarenhet av tidigare företagsbyggen har fått mig att inse att en ny aktör måste igenom tre olika faser innan man känner sig ”flygfärdig”. I den första fasen vet ingen vem du är. I den andra fasen pratas det illa om dig och i den tredje fasen vill man göra affärer med dig.
Vi är i fas tre nu och blir kontaktade av kunder. Så till vida har vi lyckats. Jag är lite av en entreprenör som gillar att bygga verksamheter, fortsätter han. Därför har det varit en rolig tid nu. För mig är det en utmaning att vända en verksamhet från röda till svarta siffror. Det triggar mig. Investerare tittar givetvis på siffrorna innan de går in i en satsning.
Vad vill du uppnå under det kommande året, frågar vi.
Branschen är cyklisk och vi jobbar med en horisont på ett till fem år. Vi är på väg in i en spännande tid. Vårt största hot är allt som händer i omvärlden.
Jag tycker att vi fortfarande är för okända på marknaden men har till trots British Telecom som är en av våra tio största kunder i Europa. De är nöjda med oss och bygger hela sitt moln på vår tjänst. Ibland är den största utmaningen att få kunder att byta leverantör. Att lämna intrampade stigar och prova nya samarbeten.
Just nu har vi en kampanj som heter – faster than all flash. Det är upplagt som en tävling. Det hela går ut på att visa att vi kan höja kundens prestanda. Testen körs på kundens verkliga last. Om kunden vinner får de ett pris på 10 000 dollar att skänka till välgörenhet. Om vi vinner så skänker vi samma belopp. Mer information på https://fasterthanallflash.com/
Avslutningsvis frågar vi vad han tycker om eventet?
För mig är det som en HUB, en samlingsplats där jag får möjlighet att föra ut vårt budskap samtidigt som jag får ta del andras budskap. Jag tycker att det är viktigt att vara på plats, svarar Fredrik.
Det finns två saker som du ska automatisera
Vi fick även en pratstund med Per Gustafsson som är Sverigechef på VMware. Han berättar att de senaste åren har varit händelserika. Vi har gått från att vara ett ”en-produktbolag” där vi adresserade en sak och det var det ”magiska” i datahallen. Vi kunde lura servrarna så att upplevelsen blev att man hade flera parallella servrar i en och samma hårdvara. Nu är vår strategi att bygga en portfölj och den har vi följt konsekvent i 5 år.
Vad är den största risken?
Det har med omvärlden att göra, svarar Per. Vi får olika separat silos. När vi kör flera olika system och program, får vi alltför många olika inloggningar. En säkerhetsingång, och endast en, är därför mycket viktigt och en av styrkorna i våra lösningar. Vi bygger en global säkerhetsplattform där vi kopplar upp alla våra workloads, inkl. IoT. Vi täcker med andra ord in helheten.
Det finns två saker som du ska automatisera! Det du gör sällan och det du gör ofta. Det du gör sällan är en säkerhetsrisk och det du gör ofta tar för mycket tid. Det är vår utgångspunkt.
Det handlar om att ge och ta. Att ge är att leverera ut Appen och att ta är att konsumera tjänsten. Vi kan inte säga exakt hur utvecklingen blir men vi vill skapa förutsättningar med t.ex. mobilitet. Single Sign-on är grejen, säger Per entusiastiskt. Säkerheten består av att den håller reda på allt och jag har inte en massa olika lösenord uppskrivna på olika ställen. Jag kör allt via min device och behöver inte bära runt på någon pc-väska. Våra lösningar gör det enkelt att komma åt information som ligger i molnet. Mitt råd är att fokusera på din identitet! Det är där du styr säkerheten!
Sjukvården den särklassigt största vertikalen
Vilken vertikal har ni mest fokus på, frågar vi.
Sjukvården är den särklassigt största vertikalen därefter kommer Telco följt av Retail, svarar Per. Men jag vill även nämna Finanssektorn och Skolan, fortsätter han. En annan viktig fråga är hur HR-avdelningarna ser på mobilitet? Hur viktigt tycker de att det är med en attraktiv plattform? Enligt Per säger de ofta att det är jätteviktigt men när man frågar dem om det har varit med och påverkat så blir svaret – Nej, det sköter IT-avdelningen. Mobilitet är inte bara kalender och mail, utbrister han!
Vad är den enskilt viktigaste IT-frågan just nu?
Det är att ge användarna möjligheten att nå sin fulla potential. Minimera tiden som de tvingas sitta med system som inte är mobila, avslutar Per Gustafsson.
Säkerheten först
Vi träffar också Kristine Dahl Steidel, som är nordisk chef på VMware. Hon menar att de har en solid portfölj som är indelad på tre områden: Digital workspace, Säkerhet, Molntjänster.
Vi frågar om det är någon vertikal som de fokuserar på?
Traditionellt har vi arbetat mot alla vertikaler. Inledningsvis arbetade vi mot Enterprise men nu även mot SMB, svarar Kristine. När det gäller digital workspace har vi flera lyckade exempel inom hälsa och retail. En läkare kan nu från sin desktop arbeta från patient till patient utan att tappa flödet. Inom retail har vi lösningar för t.ex. kassaflöden.
Vad är din utmaning som Nordenchef det närmaste året?
Att få personalen att räcka till alla kunder, blir det snabba svaret från Kristine. Vi har kontor i de fem nordiska huvudstäderna och det är bra. Det är även en utmaning att stödja våra partners. IoT är ett område som växer snabbt.
Hur arbetar ni med GDPR?
Vi ser det som en standard som kommer att sprida sig över världen. Det handlar om riskanalyser. Det finns exempel i både Sverige och Norge där man kanske lite för lättvindigt har litat på leverantörer utan att göra en riktig riskanalys.
Är medvetenheten tillräcklig hos företagen?
Nej, det är den inte, menar Kristine. Det beror inte på att någon gör fel. Utvecklingen går helt enkelt så fort. Det gör det svårt att ha den rätta kompetensen.
Vilka tips vill du ge kunderna?
Säkra kompetensen. Satsa på digital transformation. Förväntningarna hos kunderna har förändrats radikalt. E-post och sms är på väg ut. Det handlar om att använda IT på ett nytt sätt. Den enskilt viktigaste IT-frågan just nu är utan tvekan IT-säkerheten. Den andra är hur data hanteras och lagras. Vi måste ta kontrollen nu.
Hur behåller ni era partners?
Det är en viktig fråga. Vi gör det genom att skapa ett förtroende för våra produkter och utveckla nya partnerprogram. Vi jobbar tight med våra partners och vi träffas ofta, avslutar Kristine.
[slideshow_deploy id=’21616′]
Vill du läsa mer om VMworld 2017 kan du göra det här: