Volvo Car Retail Solutions satsar på cybersäkerhet – inleder samarbete med skånskt säkerhetsbolag

Volvo Car Retail Solutions påbörjar inom kort ett samarbete med den skånska säkerhets-startupen Debricked.

Syftet är att öka kompetensen inom cybersäkerhet hos företagets medarbetare.

Volvo Car Retail Solutions inleder en satsning på att öka medvetenheten om säkerhet inom bolaget. Företaget har identifierat ett behov av att ytterligare öka kompetensen inom cybersäkerhet för att minska risken för dataläckor och intrång. Därför har man anlitat Malmö-bolaget Debricked för att arbeta med såväl mjukvaruutvecklare som övriga inom organisationen i hur de kan skriva säkrare kod, fortsätta arbeta digitalt och vara säkra mot eventuella cyberattacker.

– Vi ser att det framöver kommer läggas större vikt på säkerhet i produkter och vi vill säkerställa att alla våra medarbetare har kunskaper om nya tekniker som kan utnyttjas för att höja säkerheten och för att minska riskerna i både organisationen och i de produkter vi utvecklar, säger Håkan Stenvaller, CTO på Volvo Car Retail Solutions.

Insatsen kommer hållas både för mjukvaruutvecklare och för övrig personal, och innehållet skräddarsys för att passa gruppens tekniska kompetens, förkunskaper och behov. Medarbetarna kommer bland annat få ökade kunskaper om säkerhet på nätet, lösenordshantering, säker programmering och vanliga typer av attacker och sårbarheter. För mjukvaruutvecklarna ligger stort fokus på att skriva säkrare kod.

Dataläckor och intrång har de senaste åren inneburit en enorm kostnad för organisationer och företag. Andelen attacker ökar varje år, och kostnaderna till följd av dem likaså. Därför satsar fler och fler företag på att utbilda sin personal och öka den interna kompetensen inom säkerhet.

– Idag är mjukvara och mjukvaruutveckling en självklar del i de flesta bolag som utvecklar någon typ av produkt. Därför är det viktigt att förstå hur utvecklare kan bli mer proaktiva i sitt säkerhetsarbete, säger Debrickeds VD Daniel Wisenhoff. När de flesta bolag idag dessutom hanterar personuppgifter på ett eller annat sätt, blir det än viktigare att man har koll på hur dessa skall skyddas – både för bolagets egen skull och för kunderna, fortsätter Wisenhoff.