[KVINNOR PÅ KANALEN] Människor, teknik, innovationer och samarbeten som banar väg för en bättre framtid och inger hopp.
Det är vad som står i fokus när Women in Tech för åttonde året i rad arrangerar Nordens största teknikkonferens för kvinnor.
Den 10 mars samlas rekordmånga 3500 deltagare i årets digitala konferens #WITswe2021.
Konferensen har vuxit för varje år, 2020 samlades 2100 techkvinnor på Waterfront i Stockholm. I år kommer ännu fler kunna delta då eventet kommer vara helt digitalt och möjligt att nå oavsett var man befinner sig fysiskt. Biljetterna är gratis tack vare engagemanget från fler än 20 av Sveriges mest intressanta och framåtlutade teknikföretag. Biljettsläppet sker den 10 februari, kl 12.00.
Initiativet vill lyfta att det är kritiskt för branschen att fler kvinnor väljer en karriär inom tech – och att de som redan finns i branschen ska vilja stanna kvar.
– Women in Tech är drivet av människor och företag som vill skapa förändring. Från bolagens sida är det en överlevnadsfråga att få in de bästa talangerna till sina team, och de vassaste teamen utgörs av människor med olika perspektiv och erfarenheter. Det är här våra partners gör skillnad varje dag, med sitt arbete kring inkludering och rekrytering, säger Elin Eriksson, Director för Women in Tech Sweden, och fortsätter:
– När vi frågar våra över 12 000 medlemmar om vad som mest påverkar deras karriärval så är det nätverk och förebilder som nämns som det absolut viktigaste. Om du ser någon du kan identifiera dig med i en spännande roll; som gjort banbrytande forskning eller kanske som grundare av en tech startup; är det enklare att se dig själv i branschen i framtiden. På konferensen #WITswe2021 finns både nätverket och förebilder, på scenerna och bland de drivna deltagarna.
Gratisbiljetter tack vare stöd från våra partners
Women in Tech:s stora konferens brukar äga rum i närtid kring Internationella Kvinnodagen, i år hålls konferensen den 10 mars. Intresset har vuxit varje år sedan starten 2014 och förra årets platser blev fullbokade bara ett par minuter efter efter biljettsläppet. Det fullständiga programmet för årets konferens publiceras inom kort och biljetterna släpps den 10 februari kl 12.00.
– Som tidigare år är biljetterna helt gratis för deltagarna, tack vare stödet från våra fantastiska partners. Dyra biljetter ska inte vara ett hinder för den som är nyfiken på att komma in i branschen, säger Åsa Johansen, som ansvarar för Kommunikation & Operations för Women in Tech Sweden.
Årets tema är “The Power of Resilience” och Paulina Modlitba som för sjätte året i rad är programansvarig för WITsthlm beskriver temat:
“Vår planet står inför en pandemi som förändrar vårt sätt att leva för alltid. Lyckligtvis löper en ljus och hoppfull röd tråd genom krisen. En tråd som tvingar oss alla att reflektera och bli bättre på att samarbeta, uppfinna, utveckla och anpassa sig efter nya förutsättningar och en ny verklighet. Resiliensen, konsten att anpassa sig, är viktigare än någonsin för att överleva och frodas i dessa oförutsägbara tider.
Det är också viktigt att förstå vad som bygger och stärker resiliens. Det har bland annat visat sig att mångfasetterade och heterogena team många gånger är bättre på att förutse framtida förändringar och utmaningar tack vare ett bredare perspektiv. Andra viktiga faktorer är att ha gemensamma mål och värderingar som sträcker sig bortom de nuvarande affärsmodellerna och kontinuerlig utveckling och utbildning.
På #WITswe2021 kommer vi att lyfta fram människor, teknik, innovationer och samarbeten som banar väg för en bättre framtid och inger hopp.”
Main partners Women in Tech 2021:
Accenture, Ericsson, EY och Salesforce
Co-creating Partners Women in Tech 2021:
ATG, Electrolux, ICA Gruppen, Kindred Group, Scania, Storytel, Tele2, och TietoEVRY.
Supporting Partners Women in Tech 2021:
Bonnier News, Cybercom, Hemnet, Nasdaq, NENT Group, SAP, SAS Institute, Schibsted, Swedbank, Tobii och Visma.
Programmet för #WITswe2021 är under utveckling; detaljer om talare och breakout sessions kommer att publiceras på womenintech.se.