Zendesk lanserar ny lösning för framtidens kundkonversationer

Zendesk lanserar nu Sunshine Conversations, en API-baserad plattform som gör det möjligt för företag att integrera de mest använda sociala kanalerna och ha en direktkontakt med sina kunder.

Genom plattformen kan utvecklare också bygga in meddelandefunktionen i sina egna tjänster, så att kunder kan ta kontakt via webbplatser, sociala kanaler och meddelandefunktioner i appar. Med Sunshine Conversations kan företag även samla konversationer från alla sina digitala kanaler och dela informationen mellan olika funktioner, såsom försäljning, service och marknadsföring, för att underlätta kunskapsspridning och uppföljning.

– Att ta kontakt via meddelanden har gått från att vara en enkel kommunikationskanal till att bli ett helt nytt gränssnitt för företag där de kan interagera med sina kunder. Vi är väldigt stolta över att Zendesk är med och driver utvecklingen för hur kunder och företag kommunicerar med varandra, speciellt eftersom det gör att företag kan omvandla de traditionella support- och säljsamtalen till interaktiva upplevelser som har ett större mervärde för kunden, säger Warren Levitan, Vice President för Conversational Business på Zendesk.

Sunshine Conversations är en del av Zendesks öppna och flexibla CRM-plattform Zendesk Sunshine, som hjälper företag att samla kunddata för att leverera starka och anpassade kundupplevelser. Sunshine gör det möjligt för företag att samla och förstå all information om sina kunder, oavsett vilken plattform informationen kommer från. Det ger även utvecklare möjlighet att snabbare bygga och använda appar och tjänster för kunder.

Enligt en rapport från Gartner1 kommer 70% av alla kundinteraktioner involvera ny teknik som maskininlärning, chatbots och meddelanden från mobila enheter år 2022, vilket är en ökning med från 15% från 2018. Sunshine Conversations gör det därför möjligt för företag att hålla en löpande konversation även mellan olika kanaler, som exempelvis Facebook Messenger, WhatsApp, Telegram, Twitter, Viber, SMS och via inbyggda appar. Plattformen möjliggör även för företag att stärka sin kommunikation och hitta fler möjligheter att engagera kunder:

● Genom integrering av bottar och AI-tjänster skapas anpassade interaktioner och lämnar sömlöst över konversationer mellan bottar och människor
● Bygga rika och interaktiva konversationsupplevelser med möjlighet att bläddra bland produkter, genomföra bokningar och betala direkt i meddelandegränssnittet
● Dela konversationsdata över hela verksamheten så att alla bättre kan möta kundernas behov
För att ge en skräddarsydd upplevelse gör Sunshine Conversations API:er det möjligt att anpassa meddelandefunktioner med utifrån det som passar företagens egna hemsidor och appar. Med Sunshine Conversations kan företag också smidigt överföra konversationer från webben till andra kanaler – för att alltid kunna möta kunden där och samtidigt behålla en kontinuerlig konversation.
Sunshine Conversations byggdes från den plattform som förvärvades från Smooch Technologies Holdings ULC tidigare i år. Sunshine Conversations är tillgänglig för kunder idag på: www.zendesk.com/conversations.