Västblekinge Miljö AB har drabbats av en driftstörning efter en IT-attack.
Verksamheten rullar på med manuella reservrutiner, och VMAB räknar med att det tar ett par dagar innan alla system är återställda.
Västblekinge Miljö AB är ett kommunalt bolag som samordnar avfallshanteringen i kommunerna Karlshamn, Sölvesborg och Olofström. Under helgen drabbades VMAB av en IT-attack som påverkar flera av verksamhetens system, och man arbetar nu med manuella reservrutiner.
Kundservice går att nå via telefon
Telefonerna fungerar som vanligt, men IT-attacken gör bland annat att medarbetarna inte kommer åt e-post, fakturahantering och kundadministration. För VMAB:s kunder innebär det framför allt kundservice inte går att nå via e-post, och att fakturan kan dröja några dagar extra. VMAB kan inte heller nå kunder via SMS- eller e-postutskick.
Återvinningscentralerna är öppna och sophämtningen sker som vanligt, men enligt chaufförernas manuella rutiner.
Det innebär att vissa tömningar kan missas de kommande dagarna, särskilt för hushåll som nyligen gjort en ändring. Om ens soptunna inte har tömts som den ska kan man ringa kundservice på telefon 0454-593 59 så töms soptunnan snarast.
Nya servrar är igång
VMAB har stängt ner alla servrar och påbörjat ett omfattande återställningsarbete tillsammans med IT-leverantören. De undersöker samtidigt om personuppgifter kan ha läckt i samband med IT-attacken.
– I nuläget vet vi inte exakt när problemen kommer att vara åtgärdade, men vi räknar med att det tar några dagar, säger Susanna Strandberg som är VD för Västblekinge Miljö AB.