Solita stärker sitt erbjudande inom Business Transformation

Solita stärker sitt erbjudande inom Business Transformation

Publicerat av: Redaktionen

AI- och datakonsultbolaget Solita fortsätter att växa och utveckla sitt erbjudande i Sverige.

För att möta den ökande efterfrågan på affärsdriven digital transformation har bolaget rekryterat Per-Magnus Andersson som ny SVP Business Transformation för Solita Sverige.

 Per-Magnus Andersson tillträdde den 1 juni som ansvarig för Solitas erbjudande inom Enterprise Design, Process Excellence och Business Transformation – områden som utgör grundpelare i företagets arbete med att hjälpa kunder att maximera affärsvärdet av sin data.

Han har över 20 års erfarenhet från IBM, där han lett olika team inom business transformation i Sverige, Europa och Mellanöstern. Dessutom har han lång erfarenhet av att driva transformationsprojekt för företag som Ericsson, H&M, First Abu Dhabi Bank och Maaden.

– Vi ser ett stort behov hos våra kunder att realisera affärsvärdet i all den data de har tillgång till, inte minst genom AI. Med Per-Magnus på plats förstärker vi vår förmåga att stötta kunderna i deras transformationsresa. Satsningen på Business Transformation blir ett starkt komplement till våra övriga affärsområden och en viktig motor för vår tillväxt, säger Johan Torstensson, EVP Solita Sverige.

Solita stärker sitt erbjudande inom Business Transformation

Johan Torstensson, EVP Solita Sverige och Per-Magnus Andersson, SVP Business Transformation på Solita Sverige

Solita har redan ett starkt fotfäste inom området business transformation i Finland, och tar nu nästa steg i att bygga upp motsvarande kapacitet i Sverige. Affärsområdet fokuserar på processledning, företags- och informationsarkitektur samt affärstransformation och förändringsledning, och är ett viktigt komplement till Solitas etablerade expertis inom data, cloud, connectivity och mjukvaruutveckling.

– Framför allt lockades jag av möjligheten att få bygga något nytt i en kultur där människan står i centrum, samtidigt som Solita verkar inom ett område med enorm tillväxtpotential. Kombinationen av ett starkt lokalt team och min globala erfarenhet känns både spännande och relevant. Vi ska vara en lokal rådgivare som hjälper kunder att dra nytta av sin data genom optimerade affärsflöden, smarta integrationer och förändringsledning, där AI är en naturlig del av allt vi gör. Starka team skapar fantastiska resultat, och jag ser fram emot att bli en del av teamet, säger Per-Magnus Andersson, SVP Business Transformation på Solita Sverige.

Med rekryteringen av Per-Magnus tar Solita ett tydligt nästa steg mot att bli en helhetspartner för datadriven affärsutveckling i Sverige. Ambitionen är också att fortsätta rekrytera till teamet i Sverige för att stödja den fortsatta tillväxten.

Solita i Sverige arbetar med ledande företag inom industri, handel, hälso- och sjukvård samt bank och försäkring. Bland kunderna finns bland annat Outokumpu, Telenor, Ramirent och GS1.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00