Svenska handelsföretag har redan börjat implementera AI i sina affärsstrategier och Svensk Handel menar att det främst är de största aktörerna som hittills sett betydelsefulla resultat.
För att hålla jämna steg med utvecklingen måste fler organisationer inom detaljhandeln prioritera AI-investeringar. Annars riskerar de att halka efter när konkurrenterna får avkastning på sina investeringar.
AI är nyckeln till att låsa upp den personliga kundupplevelsen
Dagens kunder vill ha produkter snabbare och billigare, men främst av allt vill de få en personlig kundupplevelse. Detta innebär att förstå kundernas preferenser, känna till deras beteende och agera utifrån den informationen. Här är AI ett kraftfullt verktyg.
AI fungerar som en tvåstegsraket. Först samlar du in data från verksamheten, så som kundinteraktioner på en hemsida eller beteenden i en fysisk butik. Denna data bearbetas sedan av AI för att leverera konkreta förbättringar i kundupplevelsen. Det kan handla om att förutse efterfrågan mer noggrant, erbjuda personliga produktrekommendationer eller till och med anpassad annonsering direkt i hyllorna.

Mike Creutzer, Nordenchef för Infrastructure Solutions Group på Lenovo
Den stora utmaningen med att implementera AI är att hitta det korrekta användningsområdet för din organisation. Det kan vara svårt eftersom varje del av verksamheten måste vara med på resan. Det begränsas inte bara till IT-teamet eller ledningen, utan involverar istället alla organisationens delar. Det är inte logiskt att investera en massa för att bevisa att man kan göra det, man måste också få resultat. Man prövar, misslyckas och prövar om igen. Det är hur man lyckas med AI.
En undersökning som Lenovo genomfört tillsammans IDC, visar att handelsföretag ser ny teknik, så som generativ AI, som verksamhetens främsta prioritet det kommande året. Men de nämner också utmaningar som AI hallucinationer och att hitta en pålitlig plattform för data som ett orosmoment. Det finns alltså en enlighet om att AI:s roll är viktig, men också en osäkerhet om hur man hanterar eventuella problem.
Revolution på hylla tre
AI revolutionerar redan sättet handelsföretag fungerar. Tekniken gör det möjligt att optimera lagerhanteringen och förbättrar prognoserna så att risken för att produkter tar slut minskar. Ett exempel är lagerlokaler stora som fotbollsplaner där robotar effektivt plockar beställningar. Tack vare AI:s överblick över data kan man nå en nästan 100-procentig precision i orderhantering. Och i takt med att alltmer skickas från färre geografiska positioner, kan AI effektivt kartlägga rutter för frakt, vilket minskar koldioxidavtrycket och bränslekostnader.
Företaget C2RO som är en del av Lenovos AI Innovator Programme använder redan existerande kameror i sina butiker för att erbjuda en AI-analys av hur kunder rör sig i butiken. Den data som samlas in är självklart anonym och hjälper att hantera plötsliga ökningar i efterfrågan, underlätta köer och förstå kunders efterfrågan under dagen, vilket är kritiskt om man säljer exempelvis färskvaror.
AI:s framtid inom detaljhandeln handlar om att skapa en genuint personlig kundupplevelse. Tänk dig en livsmedelsbutik som ger förslag på bästa tidpunkten för att handla för att undvika köer eller påminner dig om att köpa produkter du snart behöver fylla på.
Chattbotar och AI-agenter är en annan del av framtidens detaljhandel. De kan ge snabb och relevant kundsupport samt hjälpa kunder att slutföra köp, vilket förbättrar både kundnöjdhet och försäljning. Allt detta bygger på att använda kunddata på ett smart och effektivt sätt.
Dagens teknik skapar morgondagens kundupplevelse
Ett annat inspirerande exempel är en bensinstationskedja i Mellanöstern som använder data från deras lojalitetsprogram för att förbättra användarupplevelsen. Besökare på bensinstationen får skräddarsydda erbjudanden, så som däckbyten eller kaffe. Livsmedelsbutiker kan lära sig av detta och skicka notiser till kundernas telefoner om vad de behöver köpa, istället för att behöva skriva en egen inköpslista.
Möjligheterna är redan bevisade. Det enda som återstår är att skala upp dem praktiskt. Framtiden är ljus för detaljhandeln – och de företag som satsar på AI i dag kommer vara de som leder utvecklingen imorgon.
Mike Creutzer, Nordenchef för Infrastructure Solutions Group på Lenovo