Det Sverigegrundade Martech-företaget Optimizely, har utsetts till en ledare i analytikerfirman Forresters rapport The Forrester Wave: Content Management Systems, Q1 2025.
Erkännandet kommer nio månader efter att Optimizely lanserade SaaS-versionen av sitt CMS.
Enligt rapporten ”Lever Optimizely upp till sin vision om att vara den mest heltäckande plattformen för content orchestration för marknadsförare, med stöd för idéfasen, planering, skapande och digital leverans.”

Rupali Jain, Optimizelys Chief Product Officer
– Att bli erkänd som en ledare i The Forrester Wave är en bekräftelse för vårt fokus på innovation och på att skapa framgång för våra kunder, säger Rupali Jain, Optimizelys Chief Product Officer. Dagens marknadsförare behöver en heltäckande lösning som förenklar content orchestration och levererar konkreta resultat. Samtidigt behöver utvecklare flexibiliteten att kunna bygga de applikationer de vill. Optimizelys plattform är utformad för att stödja både delarna. Vi utvecklar löpande nya sätt att använda AI för att skapa sömlösa upplevelser.
Forrester skriver att Optimizely ”är särskilt duktiga på optimering, visuell redigering, natural search och samarbetsfunktioner som innehållsplanering utanför CMS:et, med färdiga integrationer till Teams och Slack”.
I över 30 år har Optimizely varit drivande inom content management och har konsekvent fortsatt investera i sitt CMS. Under de senaste 6 månaderna har Optimizely förvärvat analytics-plattformen Netspring, nu Optimizely Analytics, och dessutom förbättrat integrerationen med Google Gemini, för att ge sina kunder nya fördelar genom Optimizely Opal.
Optimizely har på kort tid tagit emot flera erkännanden från ledande analytiker. Hittills i år har företaget utsetts till en ledare i 2025 Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms, 2025 Gartner Magic Quadrant for Personalization Engines samt 2025 Gartner Magic Quadrant for Content Marketing Platforms.
About Optimizely
Optimizely is on a mission to make the lives of marketers better with Optimizely One, the world’s first operating system for marketing teams. Optimizely One combines industry-leading solutions across content management, content marketing, experimentation, commerce and personalization, powering every stage of the marketing lifecycle through a single, AI-accelerated workflow. With the flexibility of a fully composable platform, Optimizely is proudly helping global brands like H&M, Salesforce, Zoom and Toyota create content with speed, launch experiments with confidence, and deliver experiences of the highest quality. Learn more at optimizely.com.
Optimizely and Optimizely One are the trademarks of Optimizely North America Inc., and are registered (or registrations are pending) in the US, EU, UK and other countries. All third-party trademarks cited are the property of their respective owners and are used only for reference purposes.