När IoT-företaget AddSecure bestämde sig för att satsa på digitalisering blev integrationsprocessen central.
Genom att integrera en integrationsplattform kunde processer förenklas och effektiviseras.
Tack vare det har företaget kommit långt i digitaliseringsresan, förbättrat värdet mot kunderna – och blivit mer konkurrenskraftiga.
AddSecure grundades med fokus på säker, kritisk kommunikation och övervakning av larmsystem. Under de senaste nio åren har företaget genomgått en förändringsresa kantad av 24 förvärv, vilket har resulterat i en bredare portfölj och utökad närvaro inom flera säkerhetsrelaterade områden. Idag omfattar AddSecures affärsområden allt från larmsystem och personlig säkerhet till fleet management och övervakning av elnät.
De senaste åren har AddSecure genomgått en omfattande digitaliseringsresa. En viktig nyckel i den transformationen var att hitta en lösning för den fragmenterade integrationsstrategin man hade tidigare. Då hanterades ofta integrationer ad hoc med point-to-point-lösningar som kunde vara både ineffektiva och personberoende.
En plattform som är enkel att använda
2020 inledde företaget därför ett samarbete med Frends för att modernisera och centralisera alla integrationsprocesser. Att valet föll på just Frends integrationsplattform handlade om den flexibilitet och användarvänlighet bolagets iPaaS erbjuder.
“Frends var den mest flexibla lösningen vi hittade som kunde stödja vår IT-strategi och den digitala transformation vi ville uppnå. Dessutom är plattformen lätt att använda även för icke-tekniska personer,” säger Martin Hult, Director for Digital Transformation på AddSecure.
Högre effektivitet och bättre processer
Genom samarbetet har AddSecure kunnat skapa en central integrationslösning som förenklar och effektiviserar arbetsflöden. Ett konkret exempel är automatiseringen av orderhanteringsprocessen, där tiden för att hantera en order har reducerats från trettio till två minuter.
“Tack vare förbättrade processer för integrationer har vi lyckats automatisera hela flödet för en produktlinje inom ett affärsområde. Det har resulterat i stora effektivitetsvinster och möjliggör för våra anställda att fokusera på mer värdeskapande uppgifter,” säger Martin Hult.