Stora satsningar inom GenAI men många företagsledare i väntläge utan tydlig plan
Hem NYHETERAI Stora satsningar inom GenAI men många företagsledare i väntläge utan tydlig plan

Stora satsningar inom GenAI men många företagsledare i väntläge utan tydlig plan

Publicerat av: Redaktionen

Nio av tio företagsledare är fortfarande skeptiska till hypen eller har endast gjort småskaliga experiment med GenAI. Stora klyftor håller redan på att uppstå mellan företag som lyckas skapa värde ur GenAI och de som inte gör det.

Det visar en undersökning som genomförts av Boston Consulting Group (BCG) där över 1 400 företagsledare från 50 marknader svarat på frågor om hur de använder och planerar att använda generativ AI i sin verksamhet under 2024.  

Generativ AI (GenAI) blev känt och tillgängligt för en bred allmänhet under 2023, den nya tekniken medförde löften om helt nya sätt att arbeta och driva företag. Trots potentialen är det många företag som inte ännu fullt ut lyckats realisera värdet som hypen lovat. Stora satsningar görs inom GenAI men många företag saknar tydlig plan för var och hur satsningarna ska genomföras.

BCG:s rapport “From potential to profit with GenAI” kartlägger vilka de största utmaningarna och lärdomarna är för företag att framgångsrikt börja använda GenAI i verksamheten. Enligt företagsledarna är det följande aspekter som främst hindrar företagets utveckling inom GenAI:

  1. Brist på talang och kompetenser bland anställda (62 %)
  2. En oklar plan för hur AI- och GenAI ska användas och investeringsprioriteringar kopplat till det (47 %)
  3. Avsaknad av strategi för ansvarsfull AI och GenAI (42 %).
Stora satsningar inom GenAI men många företagsledare i väntläge utan tydlig plan

Carin Forsling

– Det har varit en brant inlärningskurva för de allra flesta när det gäller GenAI och många vill invänta att “hypen” har lagt sig innan de investerar i bred omfattning. Vårt råd till företagsledare är att utveckla en egen nyanserad bild både kring utvärderade användningsområden och framgångsfaktorer kring införande. Det finns en risk med att vänta allt för länge och därmed hamna långt efter de som varit tidiga med att experimentera och lära sig att realisera värdet av GenAI i sin verksamhet, säger Carin Forsling, Managing Director och Partner på BCG Sverige.

Stora investeringar under 2024 
Sju av tio (71 %) respondenter i BCG:s rapport anger att de planerar att öka teknikinvesteringarna under 2024. Nio av tio (85 %) planerar att öka sin budget för AI och GenAI under kommande år. Över hälften (54 %) av företagsledarna förväntar sig att GenAI ska generera kostnadsbesparingar redan i år, främst genom produktivitetsvinster inom drift, kundservice och IT.

Företag som redan framgångsrikt använder GenAI: 

  1. Satsar systematiskt på kompetensutveckling. En av fem (21 %) organisationer som spenderar mer än 50 miljoner USD på AI och GenAI i år, har redan utbildat mer än en fjärdedel av sin personal.
  2. Fokuserar på användningskostnaderna kopplade till GenAI. Användningskostnader kopplade till GenAI förbises av många, samtidigt som det på sikt kan medföra stora summor då användandet skalas upp. Endast en av fem (19 %) av de tillfrågade företagsledarna säger att kostnad är den främsta oron vid val av AI- och GenAI-lösning.
  3. Bygger strategiska partnerskap. De som kommit längst har aktivt byggt relationer med både mjukvaruleverantörer och start-ups för att få tillgång till den senaste teknologin och dra lärdomar från införande.
  4. Implementerar principer för ansvarsfull AI (RAI). Bland de företagsledare som ingår i BCG:s rapport, som investerar mer än 50 miljoner dollar i AI 2024, anger 27 procent att de är ansvariga för sin RAI-strategi (att jämföras med genomsnittet på 14 procent totalt).

– Vi ser att de som kommit längst driver en nyanserad agenda uppdelad i tre områden – ett möjliggörande av bred användning av co-pilots för att höja effektiviteten i vardagliga uppgifter för många människor, transformation av administrativa funktioner och slutligen innovation inom ett till två områden med signifikant påverkan på kundupplevelse, intäkt eller kostnader, exempelvis kundsupport eller produktutveckling, säger Carin Forsling.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00