Adyen = En ny början
Hem PÅ STAN MED Adyen = En ny början

Adyen = En ny början

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Tobias Lindh är VD för Adyen i Norden & Baltikum. Vi träffar honom på deras, minst sagt, strategiskt placerade huvudkontor med utsikt över Stockholms Centralstations spårområde.

Trots att vädergudarna inte visar sig från sin bästa sida när vi träffar Tobias är ändå stämningen i konferensrummet varm, ljus och välkomnande.

Vår första fråga blir vad företagets namn kommer ifrån?

”Det är ett Surinamskt uttryck som kan översättas till – En ny början.”, svarar Tobias.

Ett svar som gör oss ännu mer nyfikna på såväl företaget Adyen som dess Norden-VD Tobias.

Det började i Nederländerna

Adyen = En ny början

Tobias Lindh är VD för Adyen i Norden & Baltikum.

Med tanke på betydelsen av företagets namn blir det svårt att undvika att vår andra fråga blir hur det hela började?

”Adyen grundades år 2006 i Amsterdam. Sommaren 2007 gick vi ”live” med vår första kund som kom från Tyskland. Kontoret här i Stockholm öppnade vi år 2012 och den tänkta målgruppen var inte ”bara” Sverige utan Norden”, svarar Tobias.

Han berättar att Reinhold Geijers (Swedbank & The Royal Bank of Scotland) ord har påverkat honom.

”Reinhold lärde mig att inte bara tänka Sverige utan Norden. När vi startade kontoret i Stockholm var jag därför tydlig med att vi också skulle tänka övriga Norden från början. Det slutade med att vi även inkluderade Baltikum i den satsningen”, fortsätter han.

Att tänka stort visade sig vara rätt. Stockholmskontoret var nummer sex i Adyens tillväxtstrategi. Idag har de 27 kontor globalt och cirka 2200 anställda. Vad är det då som de levererar? Jo, en säker och effektiv betalningsplattform för B2B (Business to Business).

Med kunder som Spotify, H&M, Elgiganten, Åhléns, Apoteket och Telia, med flera, förstår vi att deras betalningsplattform är uppskattad. Dessutom täcker deras plattform både e-handel och fysisk butik.

Hur började Tobias resa?

Vi frågar honom om hur hans resa till nuvarande roll som VD på Adyen i Norden & Baltikum har sett ut?

”Jag är uppväxt söder om Stockholm i en idyllisk miljö. Jag jobbade på en BP/Statoil-mack när jag var i 20-årsåldern. Jag har alltid varit social och hade lätt för att snacka med kunderna på bensinstationen. En dag kommer det fram en kund, som var äldre än mig, och säger att han inte tycker att jag ska stå där på macken utan bli säljare istället!”, säger Tobias.

Han fortsätter att berätta att det samtalet blev starten för hans resa i yrkeslivet. En framgångsrik resa som, till att börja med, tog honom till Kinnevikssfären.

”Jag började att sälja Kabel-TV, vid dörren. Det var tufft men jag lärde mig verkligen sälj från grunden genom det som kallades Electrolux-skolan”, fortsätter han med ett uppskattande leende.

Efter ett år blev han headhuntad till ett bolag utanför Kinnevik, men inom Kabel-TV, vilket bland annat ledde till ett halvår i Göteborg där han trivdes bra.

Nu inleds Tobias andra steg i karriären på allvar vilket tar honom in på hans nuvarande bana inom Internetbaserade betalningar.

Jan Stenbeck var en äkta visionär

”År 1998 kom jag tillbaka till Kinnevikskoncernen när jag började på 3C Communications. Ett bolag för betalningslösningar som Jan Stenbeck grundade redan år 1986. 3C stod från början för Comvik Card Call. Han var tidigt ute även på detta område. 3C lanserades i 25 länder och huvudkontoret var i Luxemburg. Jag fick chansen att bli Country Manager vid 25-års ålder. Jag kände en stor tacksamhet för att jag fick den chansen och blev kvar på bolaget i 10 år. Det tog mig bland annat till Milano där jag jobbade i 6 månader. 3C var en del av Tele2 och jag älskade Stenbeckskulturen, bland annat eftersom sälj hade en hög status”, berättar han.

Nästa steg i Tobias karriär var när han började på RBS (The Royal Bank of Scotland) och senare Worldpay.

”Vi satt på Strandvägen 1, i Stockholm. RBS var även då en av världens största banker. Med en sådan, i sammanhanget, imponerande adress och med flera av de stora svenska bankerna i närområdet kändes det verkligen som att jag satt i storfinansens centrum. Jag jobbade mycket med e-handel. När finanskrisen kom klarade min verksamhet sig bra eftersom vi inte lånade ut pengar”, säger Tobias.

”Vi anställer inga chefer!”

Efter sex år på RBS och Worldpay börjar han på Adyen år 2012.

”Det är ett stort företag med en personlig kultur. Trots att vi inte är ett nystartat företag har vi ändå lyckats behålla pionjärandan. Det gillar jag verkligen, det är som ett rus för mig!”, förklarar han med ett leende.

Eftersom han har haft ledande befattningar under många år frågar vi Tobias vad som är viktigt för honom när det kommer till ledarskap?

”Min syn på ledarskap började utformas på Canal Digital år 1995. För mig är – Frihet under ansvar – en viktig del av ett bra ledarskap. För att kunna följa upp utfallet är det också viktigt med performance. Det ska vara mätbart vad en anställd, projektgrupp eller avdelning levererar. Då är det mycket enklare att prata om och, vid behov, ta fram nya arbetssätt eller verktyg”, svarar han och fortsätter.

”För mig är jobbet en viktig del av mitt liv. Adyen kommer att vara en av de tre ledande aktörerna i branschen om tre år. En av våra framgångsfaktorer är sättet vi växer på. Vi rekryterar inte nya chefer. Vi hittar våra nya ledare bland vår våra anställda. Det innebär att vi växer med ett ledarskap som kan och känner vår företagskultur och det är etablerat i hela organisationen, ända upp till styrelsen!”, avslutar Tobias Lindh.

När vi skiljs åt regnar det ute och Tobias räcker över ett paraply som ett skydd för regnet. ”Killen från macken” bryr sig fortfarande om folk runt omkring honom. Det har tagit honom långt i livet!

Privat
Namn:                                      Tobias Lindh
Ålder:                                        49 år
Bor:                                           Nacka
Familj:                                      Sambo och 2 barn
Intressen:                                 Båtliv, Familjen, Mat & Vin, Elbilar, Vänner, Musik (Viktigt!)
Senaste bok:                            Tim – The Official Biography of Avicii – av Måns Mosesson
Favoritmat/kök:                       Surf & Turf
Favorit film/TV-serie:              Nya “Star Wars”
Nästa resa:                               Sälen
Antal devices:                          47

IT-Kanalen av Per Arnebro

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00