Autonet och Autocirc i samarbete för att öka återanvändning av bildelar – löser vanligt branschproblem med AI

Autonet och Autocirc i samarbete för att öka återanvändning av bildelar – löser vanligt branschproblem med AI

Publicerat av: Redaktionen

Mjukvarubolaget Autonet tar nu nästa steg med sina AI-tjänster för att öka återanvändningen av bildelar.

Tillsammans med Autocirc har bolaget utvecklat en lösning som förenklar för skadeverkstäder att beställa begagnade, högkvalitativa originalbildelar direkt i skadeärendet – ett viktigt bidrag till den cirkulära omställningen i fordonsbranschen. 

I april lanserade Autonet sin tjänst Autobeg, som med hjälp av AI och bildanalys identifierar skadade delar på ett fordon och söker upp motsvarande begagnade alternativ på marknaden. Nu har tjänsten vidareutvecklats i nära samarbete med Autocirc, ledande aktör inom återanvändning av fordonsdelar i Europa. Syftet är att tillsammans lösa en återkommande utmaning i branschen; trots att många verkstäder vill erbjuda begagnat hindras de av svårigheter att hitta rätt delar och krångliga beställningsflöden.

Autonet och Autocirc i samarbete för att öka återanvändning av bildelar – löser vanligt branschproblem med AI

Marcus Wigren, Country Manager Sweden på Autocirc.

– Vår kund LF Västernorrland uppger att man idag hittar rätt begagnad reservdel i bara 15–20 procent av skadeärendena. Med Autobeg har vi visat att det är möjligt att nå upp till 80 procent, tack vare att vår AI berättar vad som behöver bytas ut, genomsöker hela marknaden och identifierar delar både på nuvarande och historiska artikelnummer. Genom samarbetet med Autocirc kan vi realisera en stor del av den potentialen – vi får tillgång till fler och bättre delar och gör hela beställningsförfarandet betydligt enklare. Tillsammans underlättar vi för våra kunder att minst fördubbla användningen av begagnade delar, kommenterar Torsten Östervall, VD på Autonet.

Den nya lösningen innebär att när ett skadeärende är utvärderat i Autonets AI-baserade system, skickas en notis till Autocirc med information om skadade delar tillsammans med ett komplett sökresultat från tillgängliga databaser över reservdelar. När verkstaden öppnar ärendet ligger delarna redan förberedda för beställning – ett steg som sparar enormt mycket tid, enligt Autonet.

– Många verkstäder har ambitionen att erbjuda återanvända bildelar. Därför ser vi ett enormt värde att koppla ihop våra styrkor – där Autonet har tekniken för att identifiera rätt delar, och vi har ekosystemet för att leverera dem. Tillsammans kan vi öka isättningsgraden av begagnade delar rejält, och därmed minska de klimatutsläpp som nyproducerade delar skapar. Ett viktigt bidrag till en mer cirkulär fordonsbransch, kommenterar Marcus Wigren, Country Manager Sweden på Autocirc.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00