99 % av företagen har upplevt förbättringar efter att ha bytt till headless CMS

Storyblok: 99 % av företagen har upplevt förbättringar efter att ha bytt till headless CMS

Publicerat av: Redaktionen

 79 % av de tillfrågade använder AI-drivna innehållsverktyg och 74 % uppger att de har företagsregler för AI-verktyg.

Storyblok, kategoriledaren inom CMS (Content Management System), släppte i dag rapporten The State of CMS 2024 för att visa hur företag hanterar innehåll i dag och vad deras innehållsplaner är för framtiden.

Rapporten redovisar resultaten från en undersökning som Storyblok beställt av 1 719 CMS-användare i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

Monolitiska CMS fortsätter att hindra företag från att leverera de innehållsupplevelser som kunderna förväntar sig i alla kanaler. Faktum är att 81 % av de tillfrågade använder mer än ett CMS i sin organisation, främst för att leverera innehåll till flera kanaler.

Samtidigt rapporterar 99 % av de som har bytt till ett headless CMS om förbättringar som beror på att innehållet hanteras på en enda central plats i en modern teknikstack. De vanligaste fördelarna uppges vara högre ROI (61 %) och produktivitetsförbättringar (58 %).

Resultat som dessa är anledningen till att 68 % av användarna har migrerat till ett nytt CMS under de senaste tre åren, och att 74 % av de som inte använder headless CMS i dag säger att de sannolikt kommer att byta till ett sådant inom de närmaste två åren.

Rapporten avslöjar också mycket mer om CMS-användning, bland annat följande:

  • 99 % av företagen har upplevt förbättringar efter att ha bytt till headless CMSDen vanligaste svårigheten som användarna upplever med sitt CMS är att lägga till ny teknik, följt av säkerhetsproblem
  • Säkerhetsproblem och brist på funktioner är de vanligaste anledningarna till att användare migrerar till ett nytt CMS
  • Enklare/förbättrad skalning av innehåll är den mest saknade CMS-funktionen, enligt 43 % av de tillfrågade
  • 90 % svarar att de har mer än ett team som använder deras CMS, vilket kan förklara varför samarbetsfunktioner rankas som den viktigaste CMS-funktionen
  • AI-genererat innehåll är den mest populära innehållshanteringstrenden som användarna är aktivt intresserade av, följt av automatisering och personalisering
  • 79 % av de tillfrågade använder AI-drivna innehållsverktyg och 74 % uppger att de har företagsregler för AI-verktyg

Dominik Angerer, VD och medgrundare av Storyblok, säger: ”En stor CMS-migration har pågått i flera år och våra senaste data bekräftar att den bara kommer att accelerera. Företag är trötta på att vara låsta till CMS som inte erbjuder den flexibilitet, produktivitet och prestanda de behöver. Framväxten av AI tvingar också företag att se över hela sin innehållsstrategi så att de kan vara förberedda på vad som kommer att hända i framtiden. Att använda ett framtidssäkert CMS är det bästa ett företag kan göra för att leverera bättre innehållsupplevelser.”

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00