- Adobe omdefinierar den kreativa processen med AI för alla skapare, och levererar AI-drivna innovationer i Adobe Firefly, Adobe Creative Cloud, Adobe Express och Adobe GenStudio som förändrar idéarbete, skapande, produktion och leverans.
- Adobe introducerar AI-assistenter i sina appar, inklusive Express, Firefly och Photoshop – vilket omvandlar den kreativa processen med konverserande, agentbaserade upplevelser som låter vem som helst skapa med egna ord och förfina resultaten med Adobes världsledande verktyg.
- Adobe ger kunder tillgång till branschens främsta AI-modeller – inklusive den nya Firefly Image Model 5, partnermodeller från Google, OpenAI, Runway med flera, nya Firefly Custom Models och Adobe Firefly Foundry-modeller – allt integrerat i Adobe Firefly, Creative Cloud, Express och GenStudio.
Idag på Adobe MAX – världens största kreativitetsevenemang – presenterade Adobe (Nasdaq: ADBE) AI-innovationer för alla typer av skapare som omdefinierar den kreativa processen från idé till produktion. Skapare kan nu använda nya, studiokvalitativa generativa ljud- och videoverktyg i Adobe Firefly för att skapa kompletta end-to-end-videor. Nya AI-drivna funktioner i Creative Cloud-appar gör det möjligt för kreativa proffs att arbeta mer produktivt med ännu större kontroll över detaljer på pixelnivå. Marknadsförare i företag kan optimera sina innehållsflöden med innovationer och partnerskap i GenStudio.
Adobe ger nu skapare tillgång till branschens bästa AI-modeller i de ledande kreativa verktygen – inklusive egna Firefly-modeller, samt valbara modeller från partners som Google, OpenAI och Runway, och nya Firefly Custom Models som kan generera innehåll i skaparnas egen stil.
Adobe visade även upp nya konverserande AI-assistenter, drivna av agentisk AI, som gör det möjligt för vem som helst att förvandla idéer till innehåll genom att helt enkelt beskriva – med egna ord – vad de vill uppnå eller hur de vill att något ska se ut eller kännas. Dessa AI-assistenter integreras direkt i Adobes egna appar som Adobe Express, Firefly och Photoshop, och Adobe visade även exempel på kreativa agenter i tredjepartsplattformar för chattbotar.
“Vi anser att varje skapare ska kunna dra nytta av de ekonomiska och konstnärliga möjligheter som generativ AI, konverserande AI och den snabbt växande globala efterfrågan på kreativt innehåll innebär,” säger David Wadhwani, president, Digital Media, Adobe. “Vår AI på Adobe är skapad för att skapa – och byggd för skaparna som målar världen med sin fantasi.”
Branschens ledande AI-modeller integrerade i Adobes kreativa verktyg
Skapare kan nu välja mellan flera generativa AI-modeller, inklusive:
Adobe Firefly-modeller: Kommersiellt säkra modeller för video, ljud, bilder, vektorer, design och 3D – inklusive nya Firefly Image Model 5 (öppen beta) som kombinerar inbyggd 4 MP-upplösning, fotorealistisk kvalitet och prompt-baserad redigering.- Modeller från branschen: Modeller från Black Forest Labs, Google, Luma AI, OpenAI, Runway med flera integreras direkt i Adobes plattform vid lansering, vilket ger skapare valfrihet och flexibilitet i appar som Firefly, Photoshop och Adobe Express. Adobe tillkännagav idag nya partners ElevenLabs och Topaz Labs, samt fler modeller från befintliga partners.
- Nya Firefly Custom Models (privat beta): Modeller som skapare enkelt kan anpassa för att generera en serie tillgångar i sin egen personliga stil. Att bygga dessa modeller är så enkelt som att dra och släppa referensbilder, illustrationer, skisser och andra resurser man har rätt att använda.
Adobe Firefly: Den kompletta kreativa AI-studion
Adobe Firefly ger skapare en allt-i-ett-studio för idéarbete, skapande och produktion, med branschens bästa AI-modeller och ledande verktyg för video, ljud, bilder och design. Den inkluderar Firefly Boards, en kollaborativ yta för idéutveckling. Fireflys verktyg för direktpublicering gör det möjligt att publicera innehåll till flera kanaler samtidigt.
Adobe introducerade end-to-end-videoproduktion i Firefly med banbrytande ljud- och videofunktioner, inklusive Generate Soundtrack (öppen beta) för att komponera originalsoundtracks i studiokvalitet, Generate Speech (öppen beta) för att skapa kristallklara voiceovers och en ny AI-drivna tidslinjebaserad videoredigerare (privat beta).
För kreativa proffs som behöver redigera stora mängder material introducerade Adobe Firefly Creative Production (privat beta), som gör det möjligt för individer och team att redigera tusentals bilder samtidigt – automatiskt byta bakgrunder, tillämpa enhetlig färgjustering och beskärning – allt i ett användarvänligt, kodfritt gränssnitt.
Banbrytande AI i Creative Cloud
Adobe har infunderat den senaste versionen av Creative Cloud med avancerade AI-verktyg och teknologier som ger kreativa proffs pixelperfekt kontroll och precision i varje steg av den kreativa processen. Tillsammans med prestandaförbättringar i appar som Photoshop, Lightroom, Illustrator och Premiere kan dessa funktioner spara timmar av arbete.
Bland de nya AI-funktionerna finns:
- Generative Fill med val av ledande modeller i Photoshop för text-till-bild-generering.
- Generative Upscale i Photoshop, som använder teknik från Topaz Labs för att skala upp lågupplösta bilder till 4K.
- Harmonize i Photoshop för AI-assisterad komposition.
- AI Object Mask i Premiere (öppen beta) för att identifiera och isolera personer och objekt i videobilder.
- Assisted Culling i Lightroom (öppen beta) för att snabbt hitta de bästa bilderna i stora samlingar.
Drivkraft för innehållsflöden i företag
Adobe har utökat GenStudio, sin end-to-end-lösning för innehållsproduktion som optimerar planering, skapande, hantering, aktivering och mätning av innehåll. GenStudio förenklar en av de största utmaningarna för dagens kreativa och marknadsföringsteam – där den omättliga efterfrågan på innehåll överstiger tillgängliga resurser.
Adobe adresserar detta med nya funktioner som integrerar generativ AI och AI-agenter direkt i produktionsflöden, samt effektiviserar innehållsleverans genom integrationer med Amazon Ads, Innovid, Google Marketing Platform, LinkedIn och TikTok.
Adobe introducerade också Adobe Firefly Foundry, som låter företag samarbeta direkt med Adobe för att skapa skräddarsydda generativa AI-modeller unika för deras varumärke. Dessa modeller tränas på företagets befintliga immateriella tillgångar och kan byggas ovanpå Adobes kommersiellt säkra Firefly-modeller. Resultatet blir att företag kan skala upp varumärkesanpassad innehållsproduktion, skapa nya kundupplevelser och vidareutveckla sitt IP. Firefly Foundry-modeller kan stödja alla större filtyper – bild, video, ljud, vektor och 3D – vilket accelererar innehållsleveransen för kampanjer, marknadsföring, medieproduktion och mer.
Adobe MAX 2025: Made to Create
Adobe MAX – världens största kreativitetsevenemang – återvänder till Los Angeles den 28–30 oktober, och samlar över tiotusen kreativa proffs, sociala medieskapare, företagsmarknadsförare och berättare från hela världen. Under tre dagar av inspiration, nätverkande och samarbete kommer deltagarna att höra från framstående talare som filmskaparen James Gunn, YouTubern Mark Rober, skådespelerskan och komikern Jessica Williams, samt njuta av liveframträdanden och kreativa upplevelser.
Adobe visar hur företaget utökar de kreativa möjligheterna med AI made to create – som ger vem som helst, oavsett erfarenhetsnivå, möjlighet att skapa och dela sin vision. Virtuella deltagare kan streama MAX-keynotes och Adobe Sneaks – företagets visning av banbrytande innovationer – på max.adobe.com.
Adobe kommer också att hålla en investerarfrågestund på plats tisdagen den 28 oktober, som kan streamas live på
https://www.adobe.com/investor-relations.html.
Adobes syn på AI
Adobe har branschens mest skaparinriktade syn på AI. Företaget ser AI som ett verktyg för – inte ersättning av – mänsklig kreativitet, och anser att generativ AI kan utvecklas ansvarsfullt med respekt för skaparnas rättigheter.
Läs mer om Adobes syn på generativ AI:
https://www.adobe.com/ai/overview/firefly/gen-ai-approach.html
Om Adobe
Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser.
För mer information, besök www.adobe.com





