Han är född i njutningens vagga!
Hem PÅ STAN MED Han är född i njutningens vagga!

Han är född i njutningens vagga!

Publicerat av: Redaktionen

Vi har träffat mannen bakom att många utländska Tech-bolag har etablerat sig i Sverige. Eller vad sägs om drygt 300 olika bolag? Ett imponerande facit!

Sverige har ett mycket respekterat rykte i stora delar av världen när det gäller IT, Telecom och innovation. Det vet Niklas Johnsson, Sverigechef, på HTEC. Vi stämmer möte med honom på en utomhusservering i Stockholms City. Solskenet flödar och Niklas spär på värmen med sin positiva utstrålning.

Tillsammans med det fina vädret inramas vårt möte av hans genuina engagemang för det han har arbetat med i stort sett hela sitt yrkesliv. Att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för den svenska IT-branschen, genom att samla många intressanta internationella företagskoncept i Sverige.

Vägen till Stockholm gick via Lund

Allting började i Åhus i Skåne där han växte upp.

”Det finns väl bara tre saker som Åhus är känt för; att det har odlats tobak där förr, sin glass och såklart att Absolut Vodka tillverkas där. Sånt sätter spår och jag brukar säga att jag är född i njutningens vagga!”, säger han och skrattar.

Niklas berättar att han kommer från en entreprenörsfamilj och att hans intresse för teknik kom redan i unga år. Han var inte gammal när han som många andra köpte sin första dator, mest för att spela spel men intresset vaknade och på gymnasiet 1988 skrev han en uppsats om något som kallades “Neurala Nätverk”.  1989 flyttade han till Lund för att studera, men inte teknik utan ekonomi och management. En hel del av kvällar och nätter spenderades dock i ett litet rum på ”teknis” där datorerna var uppkopplade på det som kallades World Wide Web. Efter studierna, år 1995, gick flyttlasset vidare till Stockholm där han började på Andersen Consulting. Där arbetade han som managementkonsult med vad vi idag skulle kalla digitalisering fram till millennieskiftet. Projekten tog honom till England, Sydostasien och USA och det blev inledningen på hans karriär inom      internationell affärsutveckling med fokus på hur ny teknik kan skapa nya affärer.

När dammet efter dotcom-kraschen lagt sig fick Niklas möjligheten att på uppdrag av regeringen och ett tiotal stora svenska teknikbolag jobba med att få världens bästa IT och Telekombolag att etablera forskning och utveckling i Sverige. Arbetet innebar att med hjälp av kollegor ute i världen proaktivt besöka bolagen och övertyga dem om att etablera sig eller förlägga strategiska innovationsprojekt i Sverige för att på så sätt främja svensk utveckling och tillväxt.

Under vårt samtal slås vi av hans chosefria och öppenhjärtiga attityd till det han har arbetat med under så lång tid. Att locka utländska Techföretag till Sverige.

”Jag känner en stolthet över att Sverige har spelat, och fortsätter att spela, en viktig roll globalt sett inom IT. När satsningen på att samla viktiga aktörer inom mobiltelefoni och IT, med Ericsson i spetsen, gjordes i Kista i norra Stockholm märktes det långt utanför våra gränser. Jämförelsen med Silicon Valley gjordes av många. Det hände mycket spännande saker, till exempel utrullningen av 3G, och det ena tekniksprånget ledde till det andra. Jag är övertygad om att en framgångsfaktor i att Kista blev så känt runt om i världen var att vi samlade många duktiga aktörer på en plats och lät de företagen inspirera och hjälpa varandra. Trots att de flesta, på samma gång, var konkurrenter. Kista lockade även till sig duktig arbetskraft som ville vara en del av allt spännande som hände där. Sen ska vi inte glömma att det finns andra orter i Sverige som också har varit framgångsrika på ett liknande sätt. Idag händer det fantastiska saker i Norra Sverige och i Göteborgsområdet i samband med ökad digitalisering av tillverkande industri”, berättar Niklas.

Vad är hans drivkraft?

Han är född i njutningens vagga!

  Niklas Johnsson

Vad har varit din egen drivkraft under alla dessa år som du har arbetat med att locka utländska Tech-företag att investera i Sverige?, frågar vi honom.

”Det är svårt att beskriva på ett enkelt sätt. Jag är intresserad av affärsutveckling, teknik, internationella kontakter och entreprenörskap. Kanske är det den lite spretiga intressekartan som ligger till grund för att jag började arbeta med det här. Dessutom tycker jag att vi i Sverige har varit duktiga på att anamma ny teknik och jobba framgångsrikt med innovation men att vi inte alltid är så villiga att berätta om det. Jag gillar att berätta om det i internationella sammanhang och locka fler att komma hit men det händer ju inte av sig själv. Ibland känner jag mig nästan som en ambassadör för Sverige!”, säger han med ett skratt.

Ett nytt kapitel skrivs

I augusti 2020 avslutade han en mångårig tid som Senior Investment Advisor som startade på Invest Sweden men sedan övergick till Business Sweden i samband med en sammanslagning.

”I och med en omorganisation så lade man ner den avdelning som jag arbetade med. Eftersom jag ville fortsätta att fokusera  på att få utländska företag till Sverige, och mitt upparbetade kontaktnät, var det dags för mig att lämna. Timingen kändes kanske inte optimal med tanke på pandemin. Det känns nästan som en sliten klyscha, men ingenting ont som inte har något gott med sig. Snabbt blev jag kontaktad av VD:n till ett företag från Silicon Valley som undrade om jag ville hjälpa dem med att etablera sig i Sverige och övriga Norden. Efter att han hade förklarat deras ambitioner att bli en del av innovationsekosystemet här så behövde jag inte fundera länge innan jag tackade ja. Det har jag verkligen inte ångrat”, berättar Niklas.

Vi ber honom att berätta om sin nya arbetsgivare.

”I oktober 2020 började jag på HTEC Group. Ett företag som grundades 2008 och som har sitt huvudkontor i San Francisco. Vi utvecklar digitala produkter med grund i ett djupt kunnande om elektronik, telekom, embedded mjukvara, AI, web- och cloudutveckling. I början växte HTEC lugnt och fint och använde tiden för att utveckla sin kompetens för att kunna leverera helhetslösningar som man kan idag. När några av världens största halvledarbolag i Kalifornien blev kunder så började en tillväxt som tagit ytterligare fart sedan dess. De senaste fem åren har vi växt explosionsartat och detta har bara fortsatt genom pandemin. Nu är vi cirka 1000 anställda och söker cirka 350 personer till. Faktum är att pandemin driver på behovet eftersom kundernas arbetssätt förändras i snabb takt. Digital hälsa och hållbarhet är två tendenser som gör att många företag börjar titta på digitala produkter ur ett nytt spännande perspektiv”, förklarar Niklas engagerat.

Privat
Namn:                                                               Niklas Johnsson
Ålder:                                                                 51 år
Familj:                                                               Fru och 2 söner
Bor:                                                                    Kungsholmen, Stockholm
Hobby/Intressen:                                            Segling, Golf, Alpin skidåkning, 3D-printning (ny pandemi-hobby)
Favorit TV-serie/Film:                                   The Big Lebowski
Favoriträtt:                                                      White Russian
Senast lästa bok:                                            Drönarhjärta av Lars Wilderäng
Antal uppkopplade enheter:                       52

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>