AI från hype till ansvar

AI från hype till ansvar

Publicerat av: Redaktionen

Just nu råder AI-hype. Företag investerar friskt – utan att försäkra sig om att satsningen kommer att löna sig.

Münchenbaserade Celonis förespråkar ett ansvarsfullt AI-användande:

Analysera företagets processer noga för att se var AI kan göra nytta.

Mottot för Celonis stora event Celosphere 2025 som genomfördes i München i början av november är ”Inget AI utan PI”. PI står för Process Inteligence. För trots att processerna är företagens hela motor och mening är de ganska outforskade. Det är svårt att riktigt förstå vad som händer i företaget. Processer kan kärva en del, leveranser försenas, komponenter saknas, fakturor innehåller fel och måste krediteras, men det är svårt att få grepp om varför. Det beror på att företaget hanterar sin kärnaffär genom flera olika system som inte samverkar. Det innebär flaskhalsar, fel som måste åtgärdas manuellt och slöseri.

AI från hype till ansvar

Medgrundare Alex Rinke, Celosphere

IT-kanalen fick en intervju med Mannu Lodha, Nordenchef för Celonis, som förklarar hur företag ska göra sina processer smartare och mer funktionella:

  • Du har säkert stött på vår slogan ”Free the Processes” under de här dagarna. Företagens processer är av tradition instängda i silos. Den strukturen behöver lösas upp så att alla i företaget får tillgång till all relevant data. Först då kan man verkligen se var flaskhalsar och problem finns.

Han framhåller att företagsledningar ofta saknar begrepp om hur arbetet egentligen går till i företaget. De är frånkopplade från butiksgolv, fabriker och lager.

  • Det Celonis hjälper dem att göra är att analysera var problemen sitter, lösa upp silos och skapa ett enda transparent flöde. Alla delar i systemet ska kunna prata med varandra. Processen blir helt enkelt intelligent.

Slutsats: att börja snabba på processer med AI utan att först analysera befintliga processer är inte så smart. En del av de processer som man investerar i kanske vid närmare påseende visar sig helt onödiga.

Under mässdagarna pågår över 100 seminarier, demos och diskussioner. Många av Celonis kunder vittnar om hur stora besparingar de gjort genom att analysera och åtgärda fel i sina processer. Det kan handla om fullt funktionella produkter som kasserats på grund av att man bytt förpackning, i stället för att reas och ge en intäkt, komponentbrist, att man betalar för tjänster som inte behövs och mycket annat.

Mannu Lodha framhåller att stora företag i snitt slösar 20 procent av sin vinst (EBIT) på illa fungerande processer. Tragiskt då att företag på kostnadsjakt ofta börjar i helt fel ända – genom att göra sig av med personal. En till synes enkel lösning på komplicerade problem.

  • Att gå igenom processerna och hitta felen är ett hårt och tidsödande arbete. Ledningen behöver engagera sig och det behövs anställda som känner företaget väl. Det kan vara svårt för en företagsledning att övertyga medarbetarna om att genomgången inte görs för att ersätta personer med bättre processer, utan för att frigöra resurser för företagets utveckling.

Han vänder sig också mot synen att AI ska ersätta enkla arbetsuppgifter som juniora medarbetare tidigare utfört.

  • Alla seniora medarbetare har en gång varit juniora. Om företagen inte rekryterar yngre medarbetare i dag får de brist på seniora medarbetare på längre sikt.

Under mässans två dagar genomförs ett hundratal olika möten och seminarier, omöjliga för en reporter att täcka. Men ett bestående intryck är att Celonis utvecklar nya idéer och produkter i tätt samarbete med både kunder och partners. Dynamiken gör att utvecklingen går fort och de som var med förra året säger att ämnen som då togs upp redan har resulterat i färdiga lösningar.

Mannu Lodha bekräftar den spaningen:

  • Det är tack vare samarbetet med globala jätteföretag som IBM, KPMG, Microsoft men också med startups som Bloomfilter och Trullion som vi kan lösa problem så snabbt, säger han.

Kunderna är också delaktiga. Ett seminarium under dagen bär titeln Message Based Integration. Två systemarkitekter från Celonis Lab, Andreas Krause och Patrick Ruhnkopf, presenterar sina tankar på ett helt nytt sätt att samla in data. I stället för att integrera historisk data skulle man kunna jobba i realtid alltså logga det som händer just nu. Man övergår från att analysera det som hände tidigare till att observera nuet.

I rummet sitter representanter för ett stort antal kundföretag.  Andreas Krause skickar ut en inbjudan:

  • Det vi pratar om finns inte ännu och vi kan inte utveckla det utan er hjälp. Välkomna att hjälpa till!

Det där säger Mannu Lodha är typiskt för Celonis sätt att arbeta.

I Tyskland är Celonis, som startade 2011, den mest populära arbetsgivaren. Bolaget är också välkänt i USA Storbritannien, Frankrike och Spanien.

I Sverige är det få som känner till Celonis. Ändå har företaget ett tjugotal mycket stora kunder i Sverige, främst inom handel. Flera av dem är närvarande på Cellosphere, men de har tydligt deklarerat att de inte vill tala med journalister. Oklart varför.

Mannu Lodha har inget emot publicitet – tvärtom:

  • Vi söker hela tiden talanger. Kompetensförsörjning är vår flaskhals. Vi behöver bli uppmärksammade också i Norden.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00