Pax8 presenterade flera nyheter under sin konferens i Berlin i oktober.
De har integrerat Commvault, en avancerad lösning för cybersäkerhet och dataskydd, i sin marknadsplats.
De har också ingått ett strategiskt partnerskap med ConnectWise för att erbjuda Managed Detection and Response-lösningar till sina MSP-partners.
Dessutom presenterade de en undersökning som visar att 90 procent av IT-tjänsteleverantörerna förväntar sig ökad försäljning via marknadsplatser fram till 2029.
Pax8, grundat 2012, har under de senaste åren etablerat sig som en ledande aktör inom molnbranschen, inte minst i Europa där de etablerade sig under pandemin 2021. Med över 400 anställda, nio kontor och nästan 10 000 partners i regionen, fortsätter företaget att göra betydande framsteg. IT-Kanalen har tidigare rapporterat om företagets europeiska tillväxt och framtidsplaner för Europa och Norden.
Samtidigt som Pax8 expanderar geografiskt fortsätter företaget att utveckla sin marknadsplats med nya funktioner. Under partnerkonferensen Beyond i Berlin presenterades flera nyheter, däribland integrationen av Commvault, en ledande lösning för cybersäkerhet och dataskydd för hybrida molnmiljöer. Commvault Cloud sammanför olika SaaS- och mjukvaruerbjudanden på en plattform som erbjuder avancerad AI för datasäkerhet och snabb återställning i stor skala, med stöd för både moln- och hybridmiljöer, inklusive Microsoft Dynamics och Salesforce.
“Tillägget av Commvault visar på vårt fortsatta engagemang för att erbjuda företagslösningar till våra MSP-partners och deras SMB-kunder,” säger Ryan Burton, Vice President för Marketplace Vendor Strategy på Pax8. “Genom partnerskapet kan vårt globala nätverk nu erbjuda SMB-företag samma höga dataskyddsnivå som stora företag.”
En annan nyhet är det strategiska partnerskapet mellan Pax8 och ConnectWise, som syftar till att stärka cybersäkerhet och dataskyddslösningar för MSP-ekosystemet. Genom samarbetet erbjuds ConnectWise Managed Detection and Response, MDR, på Pax8:s marknadsplats. Med ökande cyberhot blir det avgörande för MSP:er att skydda sina kunders data och tillgångar. ConnectWise MDR kombinerar avancerad teknik med mänsklig expertis för att skydda kritiska tillgångar dygnet runt.
“Som en betrodd ledare i MSP-communityn erbjuder ConnectWise ett omfattande paket med dataskydds- och cybersäkerhetslösningar genom MDR, som vi ser fram emot att göra tillgängliga i vårt ekosystem,” kommenterar Nick Heddy, president på Pax8.
Vid konferensen presenterades även en ny undersökning, “2024 Digital Sales Evolution in the Channel”, som visar att 90 procent av IT-tjänsteleverantörerna förväntar sig ökad försäljning via marknadsplatser fram till 2029. Studien, genomförd av Channelnomics, visar att marknadsplatser alltmer ses som avgörande för att utöka kundbasen, erbjuda nya tjänster och skala upp lönsamheten.
En tredjedel av leverantörerna genererar redan över 20 procent av sina intäkter genom marknadsplatser, och 87 procent förväntar sig en ökning av användandet inom de kommande fem åren.
“Pax8 Marketplace hjälper våra partners att maximera försäljningsmöjligheter och bygga starkare kundrelationer för lönsam tillväxt,” säger Ryan Walsh, chefsstrateg på Pax8.