Allt fler nordiska myndigheter väljer Oracle Exadata Cloud Customer för att påskynda resan till molnet

Allt fler nordiska myndigheter väljer Oracle Exadata Cloud Customer för att påskynda resan till molnet

Publicerat av: Redaktionen

Islands finansförvaltningsmyndighet, Fjársýsla Ríkisins, har migrerat sina kritiska databaser till Oracle Exadata Cloud Customer i syfte att förenkla den operativa hanteringen och dra nytta av automatisering i molnet.

I Sverige använder flera myndigheter Oracle Exadata, däribland Arbetsförmedlingen som implementerat lösningen Oracle Exadata Cloud Customer.

Denna plattform används bland annat för att leverera data som stödjer handläggarnas ärendehantering samt för att utföra analyser av arbetsmarknaden.

Offentliga kunder får därmed tillgång till avancerade molntjänster med bibehållen datakontroll, eftersom informationen lagras i deras egna datacenter.

 Som en del av ett större digitalt innovationsinitiativ för att konsolidera och modernisera sin teknikstruktur har Fjársýsla Ríkisins, Islands finansförvaltningsmyndighet, migrerat sina kritiska databaser till Oracle Exadata Cloud Customer. Övergången till en molndatabas kan göra det möjligt för Fjársýsla Ríkisins att minska kostnaderna och påskynda utvecklingen av nya digitala tjänster för statliga myndigheter, offentliga sektorn och medborgare.

Advania, en Oracle-partner, ansvarar för implementeringen som en leverantör av hanterade tjänster.

Allt fler nordiska myndigheter väljer Oracle Exadata Cloud Customer för att påskynda resan till molnetFjársýsla Ríkisins erbjuder finansiella tjänster till Islands statskassa samt till den centrala regeringen och dess viktigaste ministerier. Oracle Exadata Cloud Customer stödjer kritiska operativa och affärsapplikationer, inklusive central finansiering, budgetplanering, leveranskedja, inköp och HR-hanteringssystem. Lösningen Fjársýsla Ríkisins säkerställer systemets prestanda, skalbarhet och tillgänglighet samt efterlevnad av regler för datasäkerhet och kontroll över data.

Genom att migrera sina system till Oracle Exadata Cloud Customer, en hybrid molndatabasplattform som levereras som en managerad tjänst av Advania, har Fjársýsla Ríkisins kraftigt förbättrat applikationens svarstid – upp till 300 % snabbare databehandling och analys för sina kärnapplikationer – samtidigt som de strävar efter att behålla full kontroll över datastyrning. Dessutom erbjuder Oracle Exadata Cloud Customer funktioner för datahanteringsautomatisering som hjälper Fjársýsla Ríkisins att öka den operativa effektiviteten och minska kostnaderna.

“Hög prestanda och tillgänglighet för våra system är avgörande för att vi ska kunna möta de växande kraven på offentlig service. Oracle Exadata Cloud Customer hjälper oss att uppfylla våra prestanda- och effektivitetsmål,” sade Sigurjón Þráinsson, direktör på Fjársýsla Ríkisins. “Oracle tillhandahåller en mycket skalbar och flexibel plattform som gör det möjligt för oss att snabbt och kostnadseffektivt migrera affärskritiska system till en molninfrastruktur samtidigt som vi strävar efter att säkerställa full kontroll över vår datahantering och uppfylla krav på datasuveränitet.

“Oracle Exadata Cloud Customer ger offentlig sektor avancerad databasprestanda och tillgänglighet för att stödja leveransen och skalningen av ett brett utbud av affärskritiska tjänster, samtidigt som myndigheter och kommuner kan uppfylla stränga krav på datasuveränitet,” säger Bertil Claesson, landschef för Oracle Svenska AB. “Vår distribuerade molnstrategi kan möjliggöra för kunder som Fjársýsla Ríkisins och Arbetsförmedlingen att hålla data och applikationer där de behöver vara – en anledning till att vi ser ett stort intresse för Oracle Exadata Cloud Customer inom offentlig sektor, finansiella tjänster, telekom och andra hårt reglerade branscher runt om i världen.”

Exadata Cloud Customer kombinerar en av världens ledande databastekniker och Exadata, ett av de mest kraftfulla databassystemen, med enkelhet, flexibilitet, elasticitet och abonnemangsbaserade kostnadsfördelar för molnbaserad användning. Den kör Oracle Exadata Database Service och Oracle Autonomous Database, som påminner om offentliga molntjänster, men är placerad i kundernas egna datacenter och hanteras av Oracle Cloud-experter. Detta kan möjliggöra en konsekvent molnupplevelse för kunder oavsett om de är lokalt eller i Oracle Cloud Infrastructure (OCI) datacenter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00