En av tio brittiska marknadsförare använder AI-verktyg i hemlighet.
Detta eftersom AI-användningen strider mot deras arbetsgivares policy. Det visar rapporten Optimize Everything 2025 från Optimizely.
Resultatet baseras på svar från 100 marknadsförare i Storbritannien och visar att AI-användningen är ojämnt fördelad, att verktygen ofta saknar samordning och att regelefterlevnaden brister. Dessutom saknas relevanta processer och system för att använda AI på ett effektivt sätt.
Tio procent av marknadsförarna använder AI bakom ryggen på sina arbetsgivare, medan lika stor andel säger att de inte vet var de ska börja när det kommer till användning av AI-verktyg. Samtidigt säger 28 procent att performance tracking försvåras när fler AI-verktyg används, och 18 procent pekar på integrationsproblem som ett hinder för att skala upp AI-användningen.
Regelefterlevnad är ett annat hinder. Nitton procent uppger att dataintegritet och styrning bromsar ett bredare införande av AI, eftersom det potentiellt kan öka risken för opålitliga resultat och skapa ojämna policys.
– AI håller snabbt på att bli en del av företagens marknadsföring. Men utan tydliga ramverk och relevanta verktyg för att mäta effekten riskerar utvecklingen att bromsas. Genom att använda AI på ett effektivt sätt, för idégenerering, insikter, innehållsproduktion, experimentering och personalisering, kan marknadsförare skapa rikare och mer konsekventa upplevelser som driver tillväxt, säger Tina Nelson, produktstrategichef på Optimizely.






