Data management med användarupplevelsen i fokus

Data management med användarupplevelsen i fokus

Publicerat av: Redaktionen

När vi inom data management-branschen talar om användare, tänker vi vanligtvis på affärsanalytiker eller datavetare.

Även om de naturligtvis är viktiga, är det hög tid att vi även inkluderar slutanvändare, partners, applikationer, integrationer, med flera som nya kategorier av användare.

Anledningen är att vi, genom att utvärdera vad dessa användare vill få ut av sin data, bättre kan förstå vad arkitekturen behöver kunna hantera.

Tänk dig till exempel en affärsanalytiker som lyckas skapa en fantastisk rapport, men där användarna saknar tillgång till den underliggande informationen. Vilka processer måste användarna följa för att få åtkomst? Hur frustrerande är den här processen sannolikt? Rapporten kan vara blixtsnabb att få fram, men om åtkomstförfarandet är krångligt belastar det både supportavdelningen och användarens tålamod.

Hur hanterar vi data för att skapa bra upplevelser?

Först måste vi fastställa vad en bra användarupplevelse i det här sammanhanget egentligen innebär. Jag har delat upp det i följande kriterier:

Pålitlighet – ”Jag kan hitta det jag behöver.” Detta handlar om att det finns etablerade och välkända processer och vägar till information.

Data management med användarupplevelsen i fokus

Jolanda Geijer, Denodo

Tillgänglighet – ”Jag kan komma åt det jag behöver.” Detta är själva huvudsyftet med data management – att ge säker åtkomst till data för olika typer av användare.

Prestanda – ”Jag kan göra vad jag behöver göra.” Hur länge behöver användare vänta på information? Hur ofta uppdateras rapporter och dashboards?

Användbarhet – ”Jag förstår vad jag använder.” En dataplattform är verkligen användbar när den stödjer breda användningsområden samtidigt som den är både enkel att använda och pålitlig.

Support – ”Jag vet var jag kan få hjälp.”En bra dataplattform ska stödja och förenkla säkerhet, övervakning och testning.

Konsekvens och pålitlighet

Med rätt dataplattform behöver användare inte längre undra vart de ska vända sig för att få tillgång till information. Dessutom finns säkerhetslösningar som är begripliga, hanterbara och möjliga att granska. Du kan tillämpa säkerhet baserad på roller eller användarattribut, vilket potentiellt innebär att användare inte ens behhöger begära åtkomst.

Tillgänglighet

Affärsanvändare måste snabbt och enkelt kunna hämta den information de behöver från en mängd olika datakällor för att stödja beslutsfattande och strategisk planering. De måste även kunna analysera, tolka och utnyttja dessa data effektivt, både i den dagliga verksamheten och i arbetet mot långsiktiga affärsmål.

Prestanda

Prestanda är en avgörande fråga, särskilt när det gäller dashboards och rapportering. Utmaningen ligger i att rättfärdiga kostnaderna och tiden som krävs för att flytta data till snabbare system. I vissa fall kan data inte flyttas alls av juridiska, policyrelaterade eller regulatoriska skäl. I sådana fall måste du kunna optimera prestandan över flera datakällor genom att utnyttja aktiva metadata och artificiell intelligens (AI) för att möjliggöra optimerad query management över olika system.

Användbarhet

Idag finns ett brett spektrum av användare; från systemvetare, datavetare och utvecklare till slutanvändare av rapporter. En bra dataplattform gör det enkelt att använda data genom att implementera AI och ge varje användare möjlighet att få relevanta och användbara svar från organisationen med hjälp av generativ AI. Dessutom bör plattformen ge användare möjlighet att utföra dataförberedelser via ett intuitivt webbgränssnitt med low/no code-funktionalitet.

Supportabilitet

Tillsammans med ”Jag vet var jag kan få hjälp” är grundläggande uttalanden som ”Denna data ser inte rätt ut”, ”Jag hittar inte det jag behöver” eller ”Jag har inte åtkomst” också uttryck för behovet av support. Även problem som dataintrång och systemavbrott kommer att kräva support. Moderna dataplattformar bör löpande kunna hantera förändringar utan att störa verksamheten.

Att ha användarna i åtanke

Det är tydligt att framtiden för data management inte enbart hänger på en stabil teknisk lösning, utan också på dess förmåga att anpassa sig till ständigt föränderliga användarbehov. Med rätt strategi och lösning säkerställer du att din data blir den konkurrensfördel den har potential att vara.

 

 

Av: Jolanda Geijer, Denodo

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00