Digital transformation på Strawberry ger resultat på 200 hotell

Digital transformation på Strawberry ger resultat på 200 hotell

Publicerat av: Redaktionen

Hotellkedjan Strawberry har under de senaste 18 månaderna genomfört ett av Europas största digitaliseringsprojekt i hotellbranschen.

Förnyelsen av alla digitala verktyg i koncernen förenklar vardagen för 20 000 anställda på över 200 hotell och bidrar till nya intäkter.

Strawberry-hotellens 9 miljoner gäster per år kan se fram emot bättre lösningar för självbetjäning, men också mer personlig service.

Tanken är att personalen i högre grad ska kunna fokusera på gästerna när processer förenklas och automatiseras med den nya molnbaserade techplattformen. Den moderna it-miljön förväntas också kunna bidra med nya intäkter då det blir lättare att skapa tjänster och erbjudande när all teknik är integrerad och hänger ihop.

”När vi började arbetet med att implementera Strawberry Tech Stack i januari 2023 hade vi en klar vision om att göra saker och ting bättre och enklare för både gäster, kunder och anställda. Nu – 18 månader senare – när vi står vid mållinjen av det som har varit branschens största digitaliseringsprojekt, har vi inte bara fått en effektivitetsökning, utan det har också öppnats dörrar för nya intäkter och affärsområden, säger Eirik Bogsnes, VD för Hotel Services på strawberry i ett pressmeddelande.

”Vi ser redan resultatet av transformationen och ser fram emot allt vi kommer att lansera framöver nu när vi har en helt ny och modern molnbaserad teknikplattform.”, fortsätter han.

Digital transformation på Strawberry ger resultat på 200 hotell

Eirik Bogsnes & Kari Anna Fiskvik prisas vid Mews Unfold

Strawberry påbörjade arbetet med att kartlägga sin it-miljö redan 2020, men istället för att gradvis ändra och anpassa sina gamla system valde man att investera i nya lösningar och bygga en helt ny plattform. Stora investeringar ligger till grund för den digitala omvandlingen. Över 200 tillämpningar samsas i den nya molnbaserade techplattformen som nu har börjat rullas ut, exempelvis Mews, Munu, Event Temple, Google, Netsuite, Snowflake, Matillion, Salesforce, Mulesoft, Omniboost, VIC och Duetto.

Bygger allt internt i samarbete med Google och Amazon

All arkitektur och alla kärintegrationer har byggts internt, i nära samarbete med både Google och Amazon. Ett av Strawberrys team har designat arkitekturen samt hanterat datamigrering och integrationer, medan ett annat team har skött implementeringen ute på hotellen. Dessutom har de enskilda hotellen i kedjan delat med sig av erfarenheter till varandra för att hjälpas åt i omställningsprocessen.

”Den nya plattformen är på en helt annan nivå än vad vi har haft tidigare och jämfört med vad vi ser i  resten av branschen. Detta är teknik på nästa nivå och den ger enorma möjligheter för företagets tillväxt framöver”, kommenterar Kari Anna Fiskvik, SVP Technology i Strawberry.

Hon betonar att arbetet har varit mycket komplext och krävande och att implementeringen av nya system krävt både mod och insatser från alla inblandade

”Lyckligtvis har vi många modiga, dedikerade och kunniga människor i företaget. Hela implementeringen har varit ett gigantiskt och imponerande agilt förändringsprojekt. I god Strawberry-anda har vi försökt att fira varje milstolpe på vägen och ser tillbaka på de senaste 18 månaderna som en berg- och dalbana av fantastiska upplevelser. ”

Techplattformen är en viktig del av framtidsstrategin

Investeringen i den nya techplattformen är också en del av Strawberrys hållbarhetstrategi, där investeringen i klimatsmarta tekniska lösningar är ett viktigt steg på vägen mot målet att vara klimatneutralt i egen drift till 2030.

Strawberry har också fått externt erkännande för techplattformen och under Mews Unfold i Amsterdam den 29 maj mottog Strawberry priset Trailblazer of the Year för den kollektiva insatsen med införandet.

”Det är naturligtvis en stor ära att vi nu blir kontaktade av andra företag som arbetar med teknologi, bland annat inom hälso- och sjukvården, där de vill lära sig av oss hur vi sätter människor, upplevelser och service i centrum när vi utvecklar och implementerar ny teknologi. Att vi kan inspirera de som arbetar med så livsviktiga uppgifter för människor är ett stort erkännande till alla som har varit med i projektet”, avslutar Kari Anna Fiskvik.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00