Signicat, Europas ledande leverantör av lösningar för digital identitet och bedrägeribekämpning, presenterar idag en ny rapport om identitetsbedrägerier i samarbete med utbildnings- och konsultföretaget Red Goat Cyber Security.
Undersökningen visar att de flesta europeiska företag känner sig trygga trots att de har rapporterat om ett ökat antal identitetsbedrägerier under det senaste året. Företagen uppskattar att 19% av alla transaktioner är bedrägliga.
Rapporten”The Battle in the Dark 2025” undersöker vilka metoder bedragare använder för att genomföra identitetsbedrägerier, dess ekonomiska påverkan samt hur stort förtroende företag har för sin förmåga att bekämpa dem. Baserad på svar från över niohundra beslutsfattare inom bedrägeribekämpning i Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Spanien och Storbritannien, utvärderar rapporten insikter från sektorerna betalningar/fintech, bank, försäkring, spel samt fordon/mobilitet.
Viktiga resultat inkluderar:
• En känsla av maktlöshet: 59% av företagen uppger att identitetsbedrägeriförsöken har ökat jämfört med för ett år sedan och uppger att 22% av företagets årliga intäkter påverkas av identitetsbedrägerier och kostnaderna för att försöka förebygga dem. Samtidigt menar 80% att om man slår tillbaka mot bedragarna så leder det bara till att de ändrar taktik.
• Felriktat självförtroende: Företag uppskattar att 19 % av transaktionerna är bedrägliga, ändå säger 74 % att de har förtroende för sin förmåga att skydda sig mot identitetsbedrägerier. Detta trots att 59 % ser en ökning av lyckade identitetsbedrägeriförsök.
• Bristande insikt: 47% av företagen spårar inte bedrägerier på ett konsekvent sätt och hela 55% mäter inte bedrägeriernas inverkan på verksamheten. Utan denna insikt om omfattningen av bedrägerier i verksamheten finns det inget hopp om att kunna kontrollera problemet.
• AI i försvarslinjen: 90 % av organisationerna instämmer i att deras användning av AI hjälper dem att ligga steget före nya hot.
• Insikter per land och bransch: Rapporten tittar på vanliga bedrägeritaktiker per sektor samt geografiska skillnader.
”Undersökningen belyser en oroande trend: företag litar på sin förmåga att bekämpa bedrägerier, men förstår inte riktigt var eller hur det skadar dem”, säger Pinar Alpay, Chief Product and Marketing Officer på Signicat. ”Det första steget i att slå tillbaka är att förstå hotet – hur det riktar in sig på ditt företag och var det når framgång. Utan den kunskapen kämpar företagen i blindo”.
Rapporten detaljgranskar också de taktiker som används för att begå identitetsbedrägerier och konstaterar att förfalskning av ID-handlingar fortfarande är vanligt förekommande i alla branscher. 71% instämmer i att AI används för att genomföra de flesta bedrägerier mot dem. Angripare utnyttjar ny teknik för att genomföra standardiserade, kostnadseffektiva attacker med mer sofistikerad teknik och i större skala – snarare än att utveckla helt nya metoder.
De mest kostsamma attackmetoderna är dock kontokapning och social engineering-attacker. Dessa typer av bedrägerier utnyttjar svaga säkerhetsrutiner hos kunderna och de är dessutom svåra att upptäcka eftersom transaktionerna kan verka legitima tills kunden själv rapporterar dem.
”Den takt med vilken identitetsbedrägerier utvecklas saknar motstycke i modern tid. Det som tidigare var något för opportunistiska brottslingar har blivit en sofistikerad, skalbar och oroväckande lättillgänglig verksamhet – ofta driven av samma AI-verktyg som ligger bakom innovation i legitima branscher,” säger Lisa Forte, partner på Red Goat Cyber Security. “Att vara alltför självsäker är riskabelt när det gäller cybersäkerhet och bedrägeribekämpning. Kontoövertagande och bedrägerier med syntetiska identiteter är inga avlägsna hot – de pågår just nu och riktar sig mot samma företag som tror att deras skyddsåtgärder är tillräckliga”.
Metodik:
Signicat anlitade det oberoende undersökningsföretaget Sapio för att genomföra en enkät med 900 beslutsfattare inom bedrägeribekämpning i Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Spanien, Sverige och Storbritannien. Deltagarna i undersökningen representerade banker, försäkringsbolag, betalningsleverantörer och fintech och alla var involverade i beslutsprocessen gällande bedrägerier. Svaren samlades in online med hjälp av en enkät mellan den 17 mars och den 7 april 2025.
Om Signicat
Signicat är ett banbrytande europeiskt digitalt identitetsföretag, med oöverträffad meritlista på världens mest avancerade digitala identitetsmarknad. Grundat 2006, Signicats vision är att utveckla teknologi, som i gör att människor kan lita på varandra i en digital värld. Dess digitala identitetsplattform tillhandahåller det mest omfattande utbudet av identitetsverifiering och autentisering i världen, allt tillgängligt via enkel integration. Plattformen stöder hela identitetsresan, från första kontakt och onboarding, via inloggning och autentisering, till ingående av långvariga och hållbara affärsavtal. 2019 förvärvades bolaget av det ledande europeiska riskkapitalbolaget Nordic Capital. Idag har Signicat mer än 450 dedikerade medarbetare, utspidda på 17 kontor runtom Europa.
Mer information finns att läsa på www.signicat.com