Företag visar stor AI-entusiasm, men är fast i konceptstadiet

Företag visar stor AI-entusiasm, men är fast i konceptstadiet

Publicerat av: Redaktionen

Globala organisationer förväntar sig upp till fyra gånger avkastningen på sina AI-investeringar.

Men trots optimismen är nästan hälften av dem fortfarande fast i konceptstadiet snarare än att de har hittat ett långsiktigt sätt att integrera AI i affärsverksamheten. Det visar en rapport från Avanade.

Rapporten Avanade Trendlines: AI Value Report 2025 visar att entusiasmen kring den potential som AI har, är fortsatt hög bland internationella företag, och att en av de högsta prioriteringarna för 2025 är att använda AI-verktyg som Microsoft Copilot för att stärka affärsverksamheten och bygga en stark samarbetskultur. Rapporten bygger på insikter från 4 100 affärs- och IT-beslutsfattare i organisationer med årliga intäkter mellan 500 miljoner dollar och 5 miljarder dollar. Respondenterna arbetar i flera olika branscher, från bank och energi till läkemedel och biovetenskap.

Resultaten visar att över hälften (53 procent) ska öka budgetarna för generativa AI-projekt med upp till 25 procent och att många förväntar sig att fyrdubbla avkastningen på sina AI-investeringar inom ett år. Rapporten visar också att nästan hälften av de tillfrågade företagen (48 procent) har fastnat i business-casestadiet.

– Många företag, särskilt de mellanstora, befinner sig i ett avgörande skede när det kommer till AI. Investeringarna ska inte bara driva effektivitet utan också framtida innovation och hållbar tillväxt. Det kräver att organisationer har rätt IT-verktyg och rätt IT-infrastruktur, säger Carl Nyman, Sverige-VD på Avanade.

Carl Nyman menar att det finns ett latent tryck från konkurrenter och andra som driver AI-investeringar och gör att omedelbara AI-implementeringar prioriteras högt. 85 procent av de tillfrågade känner oro för att förlora konkurrenskraft om de inte implementerar AI tillräckligt snabbt i sin organisation.

 Bygger på föråldrade grunder

Företag visar stor AI-entusiasm, men är fast i konceptstadietSamtidigt pekar rapporten på några utmaningar som hindrar företag från att framgångsrikt implementera AI med önskad avkastning. Carl Nyman känner igen utmaningarna på den svenska marknaden, inklusive att det saknas relevant AI-beredskap, att datahanteringen är otillräcklig och att den tekniska infrastrukturen är föråldrad.

Ett exempel på ett företag som har lyckats med sin AI-satsning, och som också ingår i undersökningen, är rekryteringsföretaget PageGroup. De har byggt generativa AI-applikationer som förbättrar jobbansökningar och ger användarna en AI-driven upplevelse. Det är lösningar som skiljer PageGroup från andra företag och säkerställer hållbar tillväxt. Utmaningen på PageGroup var att koppla samman teknik med företagets befintliga kompetenser. Med hjälp av Avanade kunde PageGroup integrera generativ AI i jobbsökningsfunktioner, vilket säkerställer att tekniken var både effektiv och i linje med PageGroups affärsmål.

Rapporten visar också att 95 procent av de svarande har planer på att modernisera utdaterade it-system och 76 procent menar att dålig datakvalitet hämmar AI-utvecklingen. Dessutom nämner 94 procent av organisationerna att skyddet av känsliga data är en kritisk faktor och ökar därför investeringarna i datastyrning. Av dessa planerar 44 procent att implementera nya dataplattformar, medan 41 procent sätter nya styrningsstandarder.

 Nya processer krävs

– Balansen mellan kostnadsbesparingar och tillväxt visar att arbetet med att skapa värde med AI fortfarande pågår. Att arbeta med AI handlar inte bara om att göra saker snabbare, utan också om att tänka om kring själva processen. Den mänskliga aspekten är en nyckel eftersom övergången till AI kräver tydlig kommunikation och utbildning för att tekniken ska integreras i medarbetarnas vardagliga arbete på ett meningsfullt sätt. Ledare inom alla sektorer behöver tänka om hur de stödjer samarbetsprocesser, mäter produktivitet och i slutändan bedömer värdet av AI i organisationen, säger Carl Nyman.

Han påpekar att organisationer fortfarande brister i det viktiga AI-grundarbetet, vilket är en trend som också syns i rapporten. Den visar att många av de tillfrågade företagen fortfarande har fastnat i de tidiga faserna av utvecklingsprocessen. Nästan hälften befinner sig i business case-stadiet (48 procent), och mer än fyra av tio är endast i proof of concept-stadiet (44 procent).

Han menar också att det är viktigt att analysera företagets övergripande AI-beredskap i samarbete med en erfaren AI-partner som kan ge svenska företag nödvändig uppbackning för att klara de utmaningar som finns.

– För globala organisationer med ambitiösa AI-mål är det avgörande att balansera kostnadseffektivitet med kompetens och en stark teknisk grund. Det är därför vi bland annat har utvecklat en ny svit med tjänster för organisationer för att övervinna hinder på vägen för AI-implementering, och hjälpa företag att uppnå konkret avkastning på sina investeringar och främja en kultur av innovation och hållbar tillväxt, säger Carl Nyman.

 

 

Om Avanade Trendlines: AI Value Report 2025

Rapporten genomfördes för Avanade av McGuire Research Services och Vanson Bourne. Den syftar till att ge en djupare inblick i den globala utvecklingen och implementeringen av AI-lösningar och framväxande teknologier. Läs mer och ladda ner hela rapporten här.

 4 100 IT-beslutsfattare och företagsledare svarade på rapporten. Undersökningen genomfördes online i augusti och september 2024 i Australien, Brasilien, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Nederländerna, Spanien, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Storbritannien och USA. Respondenterna arbetade för organisationer med globala årliga intäkter mellan 500 miljoner dollar och 5 miljarder dollar i följande branscher: Banking, Consumer Goods & Services, Energy, Government, Healthcare, Life Sciences, Manufacturing, Non-profit och Retail.

 

Om Avanade

Avanade är den ledande leverantören av innovativa digitala, moln- och rådgivningstjänster, branschlösningar och designstyrda upplevelser över hela Microsofts ekosystem. Varje dag arbetar våra 56 000 yrkesverksamma i 26 länder tätt ihop med kunder, deras anställda och deras kunder.

Vi har blivit uppmärksammade, tillsammans med vårt moderbolag Accenture, som Microsofts Global SI Partner of the Year fler gånger än något annat företag. Med flest Microsoft-certifieringar (60 000+) och 18 (av 18) Microsoft-kompetenser på guldnivå är vi unikt positionerade för att hjälpa företag att växa.

Vi är ett företag som sätter människan i centrum. Vi är en inkluderande arbetsplats där anställda känner sig bekväma och kan vara sitt autentiska jag.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00