Få företag har implementerat generativa AI-lösningar trots ambitioner hos de flesta - undersökning

Få företag har implementerat generativa AI-lösningar trots ambitioner hos de flesta – undersökning

Publicerat av: Redaktionen

Trots att de allra flesta företagen har anpassat sina datastrategier för generativ AI är det bara en fjärdedel som har implementerat lösningar i större skala.

Det visar en undersökning av analysföretaget IDC på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik.

Nästan alla, 89 procent, organisationer har ändrat sina datastrategier efter uppkomsten av generativ AI, enligt den globala undersökningen som besvarats av över 200 höga chefer. Men bara 26 procent av organisationerna har generativ AI-lösningar i produktion.

– Undersökningen belyser en tydlig klyfta mellan ambition och genomförande. Företag som misslyckas med att bygga system för att leverera tillförlitliga och handlingsbara insikter kommer snabbt att hamna efter konkurrenter som skalar upp AI-drivna innovationer, säger James Fisher, strategichef på Qlik.

– Generativ AI har väckt stor entusiasm, men våra resultat visar på ett betydande glapp i beredskap. Företag måste hantera grundläggande utmaningar som datakvalitet och styrning för att säkerställa att AI-arbetsflöden levererar hållbart och skalbart värde, säger Stewart Bond, forskningschef för dataintegration och -intelligens på IDC.

Få företag har implementerat generativa AI-lösningar trots ambitioner hos de flesta - undersökning

James Fisher, strategichef på Qlik

Av investeringarna som görs inom AI går fyra av tio, 41 procent, till generativ AI och 16 procent till agentisk AI, medan prediktiv och interpretive AI vardera får 22 procent av investeringarna.

Liten andel använder redan agentisk AI *

Endast en mindre andel, 16 procent, av de som uppger att de är intresserade av agentisk AI använder det redan i sin verksamhet. Ungefär hälften, 49 procent, investerar betydande belopp för detta ändamål. Nära en tredjedel, 31 procent, har gjort vissa investeringar men fokuserar ännu på initiala tester och har ännu inte avsatt någon budget för detta. 4 procent uppger att de ännu inte gör något betydande inom området.

Bara cirka en av tio, 12 procent, av organisationerna känner sig mycket säkra på att deras nuvarande infrastruktur är tillräcklig för att stödja autonomt beslutsfattande. Datakvalitet, styrning, modeller och säkerhet är de viktigaste framgångsfaktorerna, enligt undersökningen.

*Agentisk AI är, enligt IDC:s definition: ”LLM-drivna autonoma programvaror som uppfattar sin omgivning, fattar beslut, agerar utifrån dem och interagerar med användare eller andra system på ett sätt som liknar en människa.”

 

 

Om Qlik

Qlik omvandlar komplexa datalandskap till handlingsbara insikter som driver strategiska affärsresultat. Med över 40 000 globala kunder erbjuder vår portfölj avancerad AI/ML, dataintegration och analys i företagsklass. Våra AI/ML-verktyg, både praktiska och skalbara, leder till bättre beslut snabbare. Vi utmärker oss inom dataintegration och styrning och erbjuder omfattande lösningar som fungerar med olika datakällor. Intuitiv analys från Qlik avslöjar dolda mönster och ger team möjlighet att lösa komplexa utmaningar och ta tillvara på nya möjligheter. Som strategiska partners gör vår plattformsoberoende teknik och expertis våra kunder mer konkurrenskraftiga.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
    -
    00:00
    00:00