Först i världen med AI-transkribering av telefonsamtal

Först i världen med AI-transkribering av telefonsamtal

Publicerat av: Redaktionen

Teknikinnovationsbolaget Telink från Kalmar lanserar en världsunik AI-assistent som transkriberar telefonsamtal.

Tjänsten är kompatibel med alla stora svenska teleoperatörer och går även att använda vid videomöten.

AI-assistenten är också utvecklad för att hantera de nordiska språken. Tjänsten är en viktig del av bolagets snabba tillväxt, där omsättningen ökade från två till elva miljoner kr under 2023 och förväntas öka med ytterligare 150 procent under 2024.

Först i världen med AI-transkribering av telefonsamtal

Aziz Jdidi, vd för Telink

– Vi vill göra det möjligt att fokusera mer på att vara närvarande i samtalet och underlätta ens arbetsvardag. Vi ser inte AI:n som ersättare till en människa, utan som en assistent som kan minska mänskliga faktorns missar. Genom att använda fördelar med AI och kombinera det med en människa, får man den allra bästa effekten. För de flesta yrkesgrupper, men framför allt för exempelvis chaufförer, säljare, hantverkare som inte har möjlighet att alltid sitta vid datorn eller att anteckna på mobilen under samtal, är denna AI-tjänst revolutionerande, säger Aziz Jdidi, vd för Telink.

Under arbetsdagar fullspäckade av möten och telefonsamtal som avlöser varandra, kan det vara utmanande att hinna notera värdefulla anteckningar, vilket kan resultera i att man lätt glömmer bort vad det är man har lovat att göra. Telinks nya AI-tjänst ger förutom transkriberingar också sammanfattningar och listor med to-dos över vad mötesdeltagarna har fått i uppdrag att göra, vilket underlättar uppföljning och dokumentation.

Telink har sedan tidigare tjänster för att integrera telefoni-, moln- och affärssystemstjänster, som kombinerar telefonväxel, videomöten, konferenssamtal och chatt under ett intuitivt gränssnitt. Kundresan loggas med statistik om vad som leder till försäljning och allt som är överenskommet dokumenteras, vilket gör verktyget effektfullt vid till exempel överlämningar om någon avslutar sin anställning. Telink ökade sin omsättning från 1,7 miljoner kr. 2022 till 11,5 miljoner kr. 2023. För 2024 förväntas omsättningen öka med ytterligare 150 procent. Samtidigt har antalet licenser ökat från 1.000 till 5.000 användare.

– De stora IT-bolagen ser inget värde i att göra en tjänst för de nordiska språken, det är så liten andel av deras användare. För oss känns det därför extra kul att kunna bidra med en bra transkriberingstjänst på svenska. Vad gäller integritets- och säkerhetsaspekter så har vi rutiner i att det endast är kunden som äger sin egen data och det är inget som sprids vidare, den läcker inte till annat företag eller till någon AI-bank, säger Aziz Jdidi.

Telink grundades år 2021 i Kalmar och representerar den svenska teknikinnovationen inom telefonväxel och kommunikationsplattformar avsedda för företag.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00