LG Electronics (LG) visar upp sina senaste AI-drivna innovationer på CES 2025.
Under ”Life’s Good 24/7 with Affectionate Intelligence”-flagg demonstrerar LG i sin monter i Las Vegas Convention Center hur företaget skapar bekvämlighet och nya kundupplevelser genom att sömlöst integrera AI i vardagen.
LG:s tema märks direkt vid inträde i montern genom Brand Façade: en enorm halvcirkelformad skärm med LG Kinetic LED Media Art.
LG erbjuder sina anpassningsbara Kinetic LED-produkter som en helhetslösning för kunder, från första design till tjänster efter installation. Företagets innovativa displayer bjuder på uppslukande upplevelser med maximal bildkvalitet och förmågan att utföra rörelser synkroniserade med video- och ljudinnehåll.
LG:s monter på CES 2025 är indelad i olika zoner som representerar morgon, middag, eftermiddag, kväll och natt – alla utformade efter ”Space-as-a-Service” som är tänkt att vidga gränserna för hur vi använder våra bostadsytor. Varje område visar hur LG:s AI-drivna innovationer kan berika människors dagliga rutiner. Besökare kan uppleva hur LG:s intelligenta hushållsapparater, smarta lösningar för hemmet och ny teknik kombineras för att skapa komfort, bekvämlighet och uppkoppling dygnet runt.
En morgon med LG AI
Rise & Shine (LG AI Home)-zonen demonstrerar LG:s vision för en smidig start på dagen, med hjälp av LG:s Affectionate Intelligence och On-device AI Hub. Här kan besökare utforska ett intelligent hem som förstår och anpassar sig efter deras behov, genom att erbjuda proaktiva lösningar som gör dagen mer bekväm i en personlig boendemiljö som är både säker och uppkopplad. Även innovationer som ansikts- och röstigenkänning i sovrummet visas upp, vilka levererar personligt anpassat innehåll och hälsoinsikter baserade på sömnmönster. Tekniken anpassar sig till användarens rutiner tack vare automatisk situationsigenkänning och erbjuder lättöverskådlig data och insikter via On-device AI Hub, där känslig information skyddas av LG Shield.
Connect & Cruise (Car-Commercial)-zonen fokuserar på LG:s AI-drivna mobilitets- och kommersiella innovationer för livet på språng. Här kan besökare uppleva ett AI-baserat in-cabin sensing-koncept, Vision AI mobility, som utformats för att erbjuda ökad säkerhet, bekvämlighet och hyperpersonalisering av framtidens upplevelser inom mobilitet.
Middag – den perfekta tiden för arbete och nöje
Work & Create (Intelligent Office)-zonen fokuserar på hur AI kan göra arbetet smartare och mer effektivt. Besökare kan bland annat testa LG gram Pro 2-in-1, medan experter demonstrerar hur man maximerar AI-funktioner med hjälp av LG CreateBoard. Här lyfts hur enkelt det är att generera AI-baserade insikter från dokument samt hur AI-styrda systemkontroller kan effektivisera arbetet.
Gear up & Game (Gaming Playground)-zonen är en AI-optimerad miljö där besökare spelupplevelser tas till nya nivåer. LG ThinQ ON, som kan anslutas till en rad olika IoT-sensorer och enheter, gör det enkelt att skapa en personlig spelstation och kontrollera belysning och andra stämningsinställningar med bara ett knapptryck. Besökare kan också testa den bildskärmar likt den avancerade webOS smart gaming-monitorn samt LG UltraGear™ OLED Bendable Gaming Monitor.
En uppfriskande eftermiddag med innovationer som inspirerar
Inspire & Innovate (LG Labs Studio)-zonen är en plats för kreativitet som främjar välbefinnande genom innovativa lösningar, inklusive AI-driven teknik. Här kan besökare utforska personliga ”ambient solutions” som anpassas efter deras unika livsstil och smak, samt se hur LG:s produkter kan förvandla ett vardagsrum till ett trendigt café, en avkopplande oas eller en exklusiv hemmabio. Här presenteras också MX-plattformen, som breddar definitionen av hemlösningar genom att skapa en ny typ av multifunktionell miljö. Med hjälp av ett modulärt paketeringssystem integrerar plattformen LG:s innovativa hårdvaru- och AI-teknologier för att göra fordonskupéer till en flexibla ytor.
Överallt i utställningsytan genereras visuellt och stämningsfullt innehåll av EXAONE, LG AI Researchs multimodala AI-modell, som skapar dynamiska miljöer skräddarsydda efter individuella preferenser. EXAONE, som tränats på 350 miljoner licensfria bilder, kan generera ett oändligt antal bilder med olika stämningar. De bilder som visas i zonen har skapats med uppmaningar som ”mild bris,” ”orange sommarvy” och ”mysig, rofylld atmosfär.” Resultatet blir unika tolkningar av stads- och landsbygdsmiljöer i fyra årstider, som är unika för CES 2025.
Förhöj din kväll
Curate & Elevate (Upscale Home Living)-zonen bjuder på en uppslukande livsstilsupplevelse där AI-teknik kombineras med hållbar design och skräddarsydd lyx. Här demonstreras hur intelligent teknik och raffinerad estetik kan samverka för att sätta guldkant på hemmet. I fokus står innovativa skärmlösningar som LG Signature OLED T. Transparenta OLED T visas upp tillsammans med ikoniska akrylprodukter från det välkända premium-möbelvarumärket Kartell och tillsammans representerar de innovativa användarupplevelser och nya möjligheter till rumsdesign.
Även den andra generationens LG SIGNATURE-vitvaror visas upp, inklusive det helt nya kylskåpet LG SIGNATURE 4-Door French-Door med en transparent OLED-panel i dörren, samt LG SIGNATURE Smart InstaView™ Over-the-Range-mikrovågsugnen och en ny serie induktionsspisar, som kombinerar tidlös design med den senaste AI-tekniken. Tillsammans med det italienska designvarumärket Molteni&C har LG skapat ett utställningsområde som omfamnar LG SIGNATUREs filosofi ”Live Beyond”. Här kan besökare lära sig hur varumärkets senaste premiumprodukter med AI höjer bekvämligheten och erbjuder fler möjligheter till personlig anpassning än tidigare.
I Natt-avsnittet av utställningen är huvudnumret en kinetisk mediakrona, bestående av 28 stycken transparenta OLED-skärmar av modellen LG Signature OLED T. När kronan är avstängd lyfter den fram den transparenta elegansen genom synkroniserad video och belysning, och när den slås på framhävs den tunna, eleganta designen hos den transparenta OLED-tekniken. Andra visuella upplevelser är färgstarka Cloud Bloom, Aquarium och glasmålningseffekter – samtliga synkroniserade med dynamisk belysning och förstärkta av AI för en immersiv 360-gradersupplevelse.
Dive & Vibe-avdelningen erbjuder en underhållande, multisensorisk utforskning av AI-drivet ljud och musik. De xboom-högtalarna som visas upp använder avancerad AI-kalibrering för att automatiskt justera ljudinställningar och rekommendera bästa belysningsläge för dess ljusefekter utifrån utrymme och musikens stämning.
Sist men inte minst tar Escape & Immerse-zonen besökare med på en resa där LG:s α11 AI-processor och webOS-plattformen erbjuder en tittarupplevelse med personligt anpassat innehål. Denna del är uppdelad i en entré och ett upplevelseområde, där det senare är utformat för att demonstrera potentialen hos α11 och webOS. I entrén skapas hembiokänsla, varefter besökare slussas genom en hemlig dörr bakom vilka LG:s TV-apparater står redo att demonstrera AI-lösningar med en digital guide. Höjdpunkter inkluderar den AI-drivna Magic Remote, Voice ID och den filmiska bild- och ljudkvaliteten som levereras av α11 AI-processorn.
Utöver de senaste smarta livslösningarna understryker innovationerna i LG:s monter på CES 2025 företagets engagemang för hållbarhet och företagsansvar. Runtom i montern finns bland annat ett flertal träd som symboliserar företagets ESG-åtagande: Comfort Kit Tree, Sustainable Exhibition History Tree, Energy Tree, Global Carbon Neutrality Tree och Sustainable Cycle Tree. Tillsammans står de för LG:s vision för en hållbar framtid.
Besökare kan uppleva LG:s senaste innovationer i monter #15004 i Las Vegas Convention Center den 7–10 januari. För mer information om LG:s produkter som presenterats på CES 2025, se samtliga nyheter från mässan på LG Newsroom (engelska).
Om LG Electronics
LG Electronics är en global innovatör inom teknik och konsumentelektronik med närvaro i nästan alla länder och en internationell arbetsstyrka på mer än 74.000 personer. LG:s fyra företag – Home Appliance & Air Solution, Home Entertainment, Vehicle Component Solutions och Business Solutions – står tillsammans för en global omsättning på över 80 biljoner KRW år 2024. LG är en ledande tillverkare av konsument- och kommersiella produkter, allt från TV-apparater, hushållsapparater, luftlösningar, bildskärmar, servicerobotar och fordonskomponenter, och dess premiumvarumärken LG SIGNATURE och intelligenta LG ThinQ är välkända namn världen över. LG strävar ständigt efter att utveckla hållbara produkter som gör livet enklare för konsumenter runt om i världen. Som ett bevis på detta arbete tilldelades LG guldstatus i EcoVadis hållbarhetsanalys för 2023. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.