Specialisering, starka samarbeten och smart användning av AI är snabbväxande Rimini Streets styrkor. Men ytterst handlar det om människorna i teamet.
Våra ingenjörer är vår bäst bevarade hemlighet, säger Martyn Hoogakker, Group Vice President och General Manager EMEA på Rimini Street.
Martyn Hoogakker har en 20-årig bakgrund inom konsultbolag som Cap Gemini och Deloitte samt kundfokuserade jättar som Salesforce och Adobe. Men det var först när han fick höra från frustrerade kunder som hade fastnat i höga licens- och underhållskostnader för sina ERP-system som han på riktigt upptäckte Rimini Street. Och sedan april i år är han själv GVP och GM EMEA-chef på den snabbväxande ERP-utmanaren.
– Jag hörde kunder säga saker som: ‘Vi har köpt Salesforce eller Adobe, men vi har inga pengar kvar för implementering.’ Det var där Rimini Street kom in i bilden och jag insåg att storheten, berättar han när vi möts på Gartners Symposium Barcelona.
– Vi hjälper våra kunder att minska dessa kostnader, vilket frigör resurser för innovation och andra prioriteringar.
Erfarna ingenjörer och global täckning
Rimini Street är specialiserat på att erbjuda tredje parts support och underhåll för ERP-system som SAP och Oracle. Företaget har funnits sedan 2005 och är idag börsnoterat på NASDAQ. En av deras största styrkor? Det egna teamet.
– Alla våra ingenjörer har minst tio års erfarenhet, många är tidigare chefer eller arkitekter. De älskar att lösa komplexa problem och har en fantastisk balans mellan arbete och fritid,” säger Martyn.
– Det är en av våra bäst bevarade hemligheter, och vi borde verkligen prata mer om det.
Det vassa teamet, kombinerat med specialiseringen på support och samarbeten snarare än monolitiska system är det som gör att man kan hålla kostnaderna nere. Plus att man jobbar med den senaste tekniken inklusive och AI för att effektivisera sina egna flöden.
Snabb support och nytänkande partnerskap
Med hjälp av AI kan Rimini Street erbjuda blixtsnabb service.
– Vår genomsnittliga svarstid är 71 sekunder. Kunden får prata med en erfaren ingenjör direkt, istället för att vänta på att ett ärende ska tas om hand, berättar Martyn.
Företaget satsar också stort på nya partnerskap för att hjälpa kunder att modernisera sina system. Ett exempel är samarbetet med ServiceNow.
– Det här partnerskapet låter våra kunder börja använda AI och andra innovationer direkt, samtidigt som de fortsätter att få support från oss. Det är en win-win, säger Martyn.
På Gartner Symposium i Barcelona, där vi möts i Rimini Streets monter, domineras agendan av en enda huvudfråga, hur CIO:er ska kunna anamma och få ut affärsnyttan ur GenAI. En viktig del av de pusslet handlar om att modernisera sin systemmiljö och flytta till molnet.
Här har Rimini Street en given plats, inte minst i och med det nya samarbetet med workflow-jätten ServiceNow där man utöver service och support även kan erbjuda en kostnadseffektiv möjlighet att effektivisera sin infrastruktur och fokusera på innovation.
Dessutom är man själv en mogen användare av AI i sin egna processer.
Flexibilitet och besparingar
Rimini Street positionerar sig som en lösning för företag som vill minska sina IT-kostnader utan att kompromissa med kvalitet. Företaget kan enligt Martyn Hoogakker erbjuda sina tjänster till mer än 50 procent lägre kostnad än traditionella leverantörer som SAP och Oracle, tack vare sina välutvecklade processer och effektiv användning av AI.
– Vi använder AI för att allokera supportärenden, mäta kundsentiment och hitta de mest sannolika lösningarna. Vår genomsnittliga svarstid är 71 sekunder, vilket är betydligt snabbare än de flesta i branschen. Dessutom rankas vi högt i kundnöjdhet med 4,9 av 5 i genomsnitt.
Företag som väljer Rimini Street får enligt Martyn Hoogakker inte bara halverade kostnader och snabbare support – de får också en större frihet att forma sin egen IT-strategi.
– Vi tvingar inte våra kunder att följa en given uppgraderingsplan. De kan hålla fast vid sina befintliga system i fyra, fem eller till och med tio år och använda de sparade pengarna till innovation istället, förklarar han.
Denna flexibilitet är särskilt värdefull i en tid där många CIO:er börjar ifrågasätta värdet av dyra systemuppgraderingar och att bli mer eller mindre intvingade i de stora ERP-leverantörernas egna SaaS-modeller. Med GenAI:s intåg märks en återgång till datakontroll för att garantera integritet och var data faktiskt hamnar.
– Många företag undrar: ‘Vad händer med vår data i molnet? Är det lika enkelt att köra AI där som i våra befintliga system?’ Sådana frågor blir bara vanligare, säger Martyn.
En mer hållbar IT-strategi
Utöver ekonomiska och tekniska fördelar bidrar Rimini Streets modell även till hållbarhet och en mer hållbar IT-strategi. Man kan å ena sidan hävda att datadrift i molnet är bättre ur klimatsynpunkt. Men genom att hjälpa företag att använda sina befintliga system längre, minskar behovet av nya installationer och resurskrävande uppgraderingar, vilket är hållbart i sig ur både kostnads- och miljösynpunkt.
–Att inte behöva kasta ut något som fungerar och köpa nytt hela tiden är bra både för planeten och affärerna, säger Martyn Hoogakker.
Framtiden för IT-support
När Martyn blickar framåt ser han stora möjligheter för Rimini Street att växa – särskilt i hybridmiljöer där företag vill balansera molnlösningar med äldre system.
– Vi ger våra kunder valfrihet. De kan planera sin egen roadmap utan att känna sig styrda av en leverantör. Det är den största skillnaden mellan oss och de traditionella spelarna, avslutar han.