Ny undersökning: Digitala marknadsplatser som drivkraft för tillväxt och lönsamhet inom B2B

Ny undersökning: Digitala marknadsplatser som drivkraft för tillväxt och lönsamhet inom B2B

Publicerat av: Redaktionen

Den 14 oktober, presenterades resultaten från rapporten Digital Sales Evolution in the European Channel, gjord av Channelnomics på uppdrag av Pax8.

Undersökningen visar hur europeiska företag som levererar IT-lösningar ser på användningen av digitala marknadsplatser, och hur dessa påverkar möjligheterna att skapa tillväxt.

Enligt rapporten tror nio av tio europeiska företag att marknadsplatser kommer att påverka verksamheten positivt under de kommande fem åren.

Ny undersökning: Digitala marknadsplatser som drivkraft för tillväxt och lönsamhet inom B2B

Ryan Walsh, Chief Strategy Officer på Pax8

Digitala marknadsplatser, alltså en plattform där flera säljare säljer sina produkter direkt till kunderna, har helt förändrat B2B-marknaden. Idag vill en övervägande majoritet av företag göra sina transaktioner via marknadsplatser eller motsvarande onlineplattformar.

”Företag som levererar IT-lösningar efterfrågar plattformar med heltäckande e-handelslösningar som levererar en sömlös onlineförsäljning, maximerar möjligheter till merförsäljning, och stärker relationerna till kunderna.” säger Ryan Walsh, Chief Strategy Officer på Pax8.

Att låsa upp marknadsplatsernas potential

 31 % av företagen svarade att de genererar mer än 20 % av sina intäkter från digitala marknadsplatstransaktioner. Undersökningen visar även att 86 % av företagen förväntar sig att deras användning av marknadsplatser kommer att öka under de kommande fem åren.

I undersökningen fick företagen även svara på vilka möjligheter som skapas av marknadsplatser och digitala säljplattformar. De största möjligheterna ansågs vara:

  • Högre efterfrågan på professionella tjänster. Viktigast av allt för de europeiska företagen (45%) var att en marknadsplats kan öka efterfrågan på tjänster. När företag i allt högre grad köper lösningar via digitala kanaler, kräver de ofta specialiserade tjänster för att integrera, anpassa och optimera dessa lösningar inom sina befintliga infrastrukturer. IT-företag som erbjuder dessa tjänster är väl utrustade att möta kundernas efterfrågan, och kan omvandla inledande produktsälj till löpande intäktsströmmar genom konsultation, implementering och supporttjänster.
  • Ökad lönsamhet. 42 % svarade att en av de mest betydande möjligheterna med digitala försäljningskanaler är att få ökad lönsamhet. De digitala plattformarnas skalbarhet möjliggör att erbjuda sina produkter och tjänster på en global marknad, vilket ökar försäljningspotentialen och lönsamheten. Dessutom minskar marknadsplatser ofta den tid och de kostnader som går åt till kundförvärv, vilket gör att IT-leverantörer kan fokusera sina resurser på andra tillväxtområden.
  • Bättre analyser av kunddata förändrar hur företagen 41 % tycker att data som genereras av plattformarna är centrala för utvecklingen. Det kan handla om exempelvis kundbeteenden, preferenser och köpmönster. Företag som levererar IT-lösningar kan analysera denna data och få insikter om kunderna, vilket gör det möjligt för dem att anpassa sina erbjudanden för kundgruppen, optimera marknadsföringsinsatser och öka kundnöjdheten. Kunddata kan på så sätt omvandlas till en viktig konkurrensfördel.
Viktiga faktorer för framgångsrik användning av marknadsplatser

 När användningen av marknadsplatser ökar finns det ett antal faktorer som kan påverka framgången. Några av de nyckelfaktorer som framhålls i rapporten är:

  • Kundrelationer i Viktigast av allt var kundrelationerna (45 %), och många av företagen menar att ett av de viktigaste fokus vid strategiska förändringar i verksamheten är just kundlojalitet och nöjdhet. Detta anses vara avgörande för att upprätthålla tillväxt i en konkurrensutsatt marknad.
  • Innovation av företagets produkter och tjänster. Näst viktigast (43 %) var produkt- och tjänsteinnovation, där företagen ständigt finslipar sina erbjudanden för att möta de unika kraven kunder har. Utvecklingen behöver gå snabbt, och man behöver ha stort fokus på anpassning för att kunna reagera snabbt på kundernas behov.
  • Utveckling och utbildning för Även medarbetarna är viktiga för företagen (40%), med fokus på personalutbildning och kompetensökning. För att klara utmaningarna vill man att teamen utrustas med de färdigheter som behövs för att effektivt navigera på digitala försäljningsplattformar och utnyttja nya verktyg och system.

“Det är tydligt att det finns en växande betydelse av digitala försäljningsplattformar för att omvandla go-to-market-strategier och optimera kundupplevelsen. Det kan ge värdefulla insikter i hur företag kan skala upp effektivare, få tillgång till värdefulla kundinsikter och skapa nya intäktsströmmar.” säger Larry Walsh, VD och chefsanalytiker på Channelnomics.

Läs mer och ladda ner rapporten Digital Sales Evolution in the Channel.

 

 

Om undersökningen

 Denna rapport, utförd av Channelnomics på uppdrag av Pax8, baseras på en undersökning av över 400 företag som levererar IT-lösningar i Nordamerika, Europa och Asien-Stillahavsregionen. Den europeiska rapporten fokuserar på svaren från de europeiska företagen. Undersökningen använde ett frågeformulär med förutbestämda svarsalternativ som riktade sig till kvalificerade företag som levererar IT-lösningar, i representativa länder från varje region. Majoriteten av deltagarna har vicepresident-positioner eller högre. Företagen i urvalet har varit verksamma i genomsnitt mellan sju till tio år och genererar en årlig omsättning på 10 till 14 miljoner dollar (USD).

Om Pax8

 Pax8 erbjuder en framtidssäkrad marknadsplats där teknikpartner och tjänsteleverantörer med små till medelstora företag som målgrupp kan mötas och interagera. Med hjälp av AI-baserade insikter och omfattande produktsupport hjälper Pax8 sina 35 000 anslutna partners att skapa säkra och tillväxtdrivande lösningar för kunder över hela världen. Genom storskalig innovation vill Pax8 bidra till utvecklingen av lönsamhet och nya affärer inom det ekosystem som utgörs av handel med molntjänster.

Följ Pax8 på Blogg, Facebook, LinkedIn, X och YouTube

Om Channelnomics

Channelnomics är ett globalt analys- och forskningsföretag som hjälper teknikleverantörer och tjänsteleverantörer att finslipa sina kanaler, vinna kunder och öka sin konkurrenskraft. Företaget erbjuder ett portfölj av forskning, marknadsanalys, thought-leadership-innehåll och expertvägledning. Channelnomics analytiker använder data för att utveckla anpassade

go-to-market-strategier för alla kunder som vill omvandla vision till värde.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00