Martech-företaget Optimizely meddelar att företaget har undertecknat ett avtal om att förvärva NetSpring, den ledande plattformen för informationslageranalys (native data warehouse analytics).
Därmed blir Optimizely den första plattformen för digitala upplevelser (DXP) som erbjuder äkta informationslageranalys, vilket gör det möjligt för kunder att koppla experimentering och andra digitala processer till de affärsresultat som finns i kundernas informationslager.
De marknadsförare som arbetar med experimaentering kan också tillämpa Optimizelys marknadsledande Stats Engine och avancerad analys på data som ligger i kundens informationslager och därigenom få nya analys- och visualiseringsmöjligheter.
Tack vare NetSprings egenskaper kan allt detta ske utan att extrahera data från molnbaserade informationslager som Snowflake, Databricks, Google BigQuery eller Amazon Redshift, vilket maximerar hastigheten, minimerar kostnaderna och skyddar kundernas dataintegritet.
Förvärvet är ytterligare ett steg i Optimizelys strategiska tillväxt och förstärker företagets ledande position på marknaden för experimenteringsplattformar samtidigt som det utgör den framtida analysplattformen över hela Optimizely One, det första operativsystemet för marknadsförare.
NetSpring grundades 2019 av samma team som grundade Business Intelligence-företaget ThoughtSpot, och är den mest avancerade plattformen inom det snabbt växande området för informationslageranalys. NetSpring har en väl beprövad produkt och stora företagskunder och kommer snabbt att komplettera Optimizelys erbjudanden, med början inom experimentering.
– Optimizely har alltid förvärvat de bästa företagen inom sina respektive nischer för att förenkla sin martech-lösning och göra marknadsförararens arbete smidigare. NetSpring är inget undantag. Det är den bästa tekniska lösningen för att erbjuda något som alla marknadsförare vill ha – förmågan att koppla marknadsförings- och experimenteringsaktiviteter till affärsresultat, säger Alex Atzberger, VD för Optimizely. Vi är glada över att ha Vijay och hans team med oss när vi fortsätter att bygga det mest spännande martech-företaget på marknaden.
– Vi är glada över att skala våra ledande analysmöjligheter till de största varumärkena i världen som körs på Optimizely. Marknadsförare vill kunna koppla Optimizelys ledande testningskapacitet till data som allt oftare finns i deras centrala informationslager, säger Vijay Ganesan, VD och medgrundare på NetSpring. NetSpring kopplas direkt till ditt informationslager, ser över alla datamängder och stöder både traditionell Business Intelligence (BI)-analys och modern händelsecentrerad analys av kundresan. Utöver experimentering, syftar NetSpring till att ge marknadsförings- och produktteam möjlighet att optimera digitala upplevelser över hela kundresan.”
Transaktionen, som förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2024, är föremål för sedvanliga stängningsvillkor. För mer information, se https://www.optimizely.com/netspring
Om Optimizely
Optimizelys uppdrag är att göra marknadsförarnas liv bättre med Optimizely One, världens första operativsystem för marknadsförare. Optimizely One kombinerar branschledande lösningar för innehållshantering, innehållsmarknadsföring, experimentering, handel och personalisering, vilket driver varje steg i marknadsföringens livscykel genom ett enda, AI-baserat arbetsflöde. Med flexibiliteten hos en helt komponerbar plattform hjälper Optimizely stolt globala varumärken som H&M, Salesforce, Zoom och Toyota att skapa innehåll med snabbhet, hantera experimentering och leverera upplevelser av högsta kvalitet. Läs mer på optimizely.com.
Optimizely and Optimizely One är varumärken som tillhör Optimizely North America Inc. och är registrerade (eller registreringar väntar) i USA, EU, Storbritannien och andra länder. Alla tredjepartsvarumärken som nämns är deras respektive ägares egendom och används endast för referensändamål.
Om NetSpring
NetSpring erbjuder nästa generations informationslagerbaserade produkt- och beteendeanalys med analys-funktionalitet på Business Intelligence (BI)-nivå. NetSpring grundades i slutet av 2019 av Vijay Ganesan, Priyendra Deshwal, Satyam Shekhar och Abhishek Rai. Grundarna var tidigare en del av grundarteamet på ThoughtSpot, som nu är en ledare inom BI-området. NetSprings team har djup expertis inom företagsprogramvara, dataanalys, distribuerade system i stor skala, databaser och komplexa analytiska applikationer. Företaget har sitt huvudkontor i Redwood City, Kalifornien.