Allt fler företag och organisationer satsar på AI för att hänga med i den digitala utvecklingen.
Samtidigt har 95 procent av företagen svårt att integrera AI i befintliga system, visar en global undersökning som Salesforce-ägda MuleSoft har gjort.
– Utan en tydlig strategi för integration, kan företag få svårt att infria AI-löftet, säger Johan Gabrielsson, Sverigechef på mjukvarujätten MuleSoft.
Företagens tallrikar är fyllda till brädden med olika applikationer. Enligt en undersökning från MuleSoft, där 1 050 it-chefer från nio länder deltog, har företag i genomsnitt inte mindre än 991 applikationer i sin verksamhet.
Med en växande aptit på AI-lösningar, har företagens tekniklandskap blivit alltmer komplicerad. Rapporten visar att 95 procent av de tillfrågade it-cheferna upplever svårigheter med att integrera AI i sina befintliga system, och endast 28 procent av applikationerna är integrerade.
Samtidigt medger 62 procent av it-cheferna att deras organisationer inte är tillräckligt rustade för att integrera sina system och nyttja AI-teknikens potential.
– Applikationer och system bör fungera som ingredienser för affärsnytta. Det är avgörande att de samverkar effektivt, säger Johan Gabrielsson och ger ett konkret exempel:
– Låt säga att ett företag ser över sin kundsupport och vill införa en AI-driven chatbot. Det kräver att chatboten integreras med andra funktioner som exempelvis lagret, logistikapplikationen hos en tredjepartsleverantör eller fysiska butiker. Det här blir bättre med en strategi än enskilda spridda åtgärder som inte samverkar.
Med allt fler AI-satsningar har företagens it-utgifter i genomsnitt ökat till 10,5 miljoner dollar under de senaste 12 månaderna. Samtidigt förväntar sig tre fjärdedelar av företagen (77 procent) fler anställningar inom it för att möta en ökad efterfrågan på it-projekt.
Ökningen av it-budgetar signalerar en växande förståelse hos företagsledningar och styrelser för digitalisering- och AI-omställningens betydelse. Trots det kan företag göra mer för att använda sina budgetar mer effektivt, menar Gabrielsson.
– Vi ser att värdefulla utvecklartimmar läggs på enkla uppgifter. Istället bör utvecklare fokusera på de stora utmaningarna, medan personal med insikt i affärsprocesser kan, med hjälp av plattformar och teknik, ta sig an mindre komplexa it-uppgifter. På så sätt kan man få ut mer krut i en organisation, förklarar han.
Undersökningen från MuleSoft visar också att 80 procent av it-cheferna ser säkerhetsrisker som ett betydande hinder för digital transformation och AI-implementering, medan 64 procent uttrycker oro över att inte kunna garantera etisk och ansvarsfull användning av tekniken.
Rapporten i korthet:
- AI bidrar till ökad komplexitet. I snitt har varje företag 991 applikationer med en genomsnittlig livslängd på 4 år.
- It-budgetarna ökar för att möta växande efterfrågan på nya projekt. Den genomsnittliga budgeten låg på 10,5 miljoner dollar de senaste 12 månaderna, och 77 procent tror att antalet it-relaterade anställningar kommer att öka ytterligare under det kommande året.
- Användningen av AI ökar i snabb takt; tre fjärdedelar av de tillfrågade it-cheferna svarar att deras organisationer använder flera olika AI-modeller. 95 procent svarar att integrationsproblem hindrar implementering av AI, och 79 procent oroar sig för säkerhetsrisker.
- 81 procent angav att datasilos och bräckliga system bromsar digitala utvecklingen. Nästan alla, 98 procent, rapporterar att de står inför stora utmaningar. Och 72 procent svarar att systemen i deras it-infrastruktur är alltför beroende av varandra.
- It-cheferna efterfrågar större flexibilitet för automatiseringsprocessen. Två tredjedelar av automatiseringsprojekten, 66 procent, styrs av it-avdelningen. Medarbetare på it-avdelningar lägger i snitt 37 procent av sin tid på att bygga och testa nya skräddarsydda integrationer.