Fantastiska kollegor visade vägen

[PÅ STAN MED] PlanRadar är en internationell SaaS-aktör som nu satsar på den svenska byggbranschen med ett spännande erbjudande som effektiviserar både ärendehantering och defekthantering.

Fantastiska kollegor visade vägen
Richard Nordqvist, Sverigechef på PlanRadar

Vi träffar deras Sverigechef Richard Nordqvist för att få veta mer om PlanRadars lyckade lansering på den svenska marknaden.

”Jag började på PlanRadar den 1 september 2020 och då i rollen som säljkonsult. Företaget grundades år 2013 i Österrike och vår resa i Sverige har gått väldigt fort. Mitt huvudsakliga arbetsområde är att driva vår tillväxtstrategi”, konstaterar Richard.

En passion för digital transformation

Vi frågar honom om hur han hamnade på PlanRadar?

”Jag har alltid haft en stor passion för digital transformation. Fokus för mig ligger på att skapa värde för mina kunder, och jag drivs av att hjälpa dem att förenkla befintliga processer för att öka både lönsamhet och kvalitet på sina leveranser. Hos PlanRadar presenterades jag för en unik möjlighet att vara med på en tillväxtresa med en fantastisk produkt. Det är första gången jag kommer in i en verksamhet där man kan se så pass stora kundfördelar direkt”, svarar Richard.

Det klickade direkt

Han är uppväxt i Tyresö utanför Stockholm, men gymnasiet valde han att läsa på IB-programmet (International Baccalaureate) i Nacka. En utbildning med internationell inriktning, vilket inte var någon tillfällighet eftersom Richard alltid har varit intresserad av världen och att resa.

Efter gymnasiet studerade han på Stockholms Universitet och läste en Kandidatexamen i företagsekonomi. Det fanns ett intresse för flera branscher, men år 2016 fick han kontakt med IT-branschen.

”Min första anställning på ett IT-företag var en lyckträff och jag trivdes väldigt bra. Mina kollegor var fantastiska och jag kände direkt att IT är rätt för mig”, berättar han.

Vi ber Richard att berätta om PlanRadar som företag och vad de erbjuder marknaden.

”PlanRadar är ett snabbväxande internationellt SaaS-företag som underlättar ärende- och defekthantering i bygg- och fastighetsprojekt. Våra kunder sparar i genomsnitt 7 timmar per anställd, per vecka, genom att använda PlanRadar för kommunikation, dokumentation och rapportering i projekt. Lösningen möjliggör tydlig visualisering, där kunden kan nyttja sina ritningar som grund för ärendehanteringen, BIM-modeller (Building Information Model) eller digitala 3D tvillingar. Genom verktyget får alla koll på vad som händer i projektet, man kan fördela arbetsuppgifter och får kvitto på när det genomförts. Lösningen är skalbar och kan nyttjas inom flera delar av projektets livscykel och organisationen. Det som är unikt med lösningen är bland annat användarupplevelsen och att alla i projektet – oavsett arbetsgivare – får tillgång via samma licens”, berättar han.

Vilka utmaningar ser ni under 2021?

”Nu handlar det om att fortsätta att berätta för marknaden om fördelarna med att arbeta digitalt och att implementeringen inte är krånglig. Många har tidigare blivit brända av system som inte levererat det som lovats. Idag ser det annorlunda ut och vi har erfarenheter från projekt i hela världen som hjälpt oss utveckla en användarvänlig och produktiv tjänst. En viktig utmaning är att förklara vilka värden som står på spel och hur en ökad effektivitet i olika delar av projekten slår på sista raden”, svarar Richard.

En titt i kristallkulan

Vad tror du om branschens utveckling?, frågar vi.

”Digitaliseringen i den svenska byggsektorn har varit låg jämfört med många andra branscher. Men de närmaste åren accelererar utvecklingen. Jag tror att vi kommer se ökade krav från framförallt byggherrar och fastighetsägare på att det finns en digital mognad och villighet att använda ny teknik när de upphandlar tjänster och entreprenörer. Det finns mycket pengar att spara och tekniken är mogen för implementering utan alltför stora kostnader. Det är mest en kulturfråga”, svarar Richard.

Hur har Pandemin påverkat er?

”Vi har sett hur vår plattform hjälper till när allt färre möten hålls fysiskt även i bygg- och fastighetsbranschen. Man uppskattar då att det finns olika sätt att kommunicera – text, bild, ljud – och att det går att välja det som passar för uppgiften och projektmedlemmarna. Från beställarsidan har pandemin bidragit till en önskan om ökad insyn i projekten, vilket också gynnar oss”, berättar han.

Vi avslutar med att fråga honom om den pågående digitaliseringen har hjälpt PlanRadar till nya framgångar?

”Hela PlanRadar bygger på digitaliseringen internationellt och inom branschen. Ser vi till det senare så går det nog inte att underskatta BIM, men självklart har också utvecklingen på hårdvarusidan och mobila nätverk stor betydelse för att vi kan göra det vi gör idag – och i morgon”, svarar Richard Nordqvist.

Privat
Namn:                                        Richard Nordqvist
Ålder:                                         27 år
Bor:                                             Stockholm
Intressen:                                  Träning, Cykling, Resor
Favoritmat:                               Det asiatiska köket
Favorit film/TV-serie:                The Office (USA-versionen)
Önskeresa:                                ”Coast-to- Coast”, Route 66, med bil i USA
Antal devices:                           10-15

Läs mer om PlanRadar