Salesforce vill göra alla till en Einstein – AI i fokus på fullsatt event
Hem EVENTEVENT BEVAKNING Salesforce vill göra alla till en Einstein – AI i fokus på fullsatt event

Salesforce vill göra alla till en Einstein – AI i fokus på fullsatt event

Publicerat av: Redaktionen

Medan alla talar AI jobbar Salesforce för att knyta ihop den artificiella intelligensen med CRM, data och tillit.

Senaste eventet i Stockholm var fyllt till bredden av partners och kunder som vill komma igång med tekniken – men många undrar var de ska börja någonstans.

Över 2000 kunder, partners och andra intressenter vallfärdade till Waterfront i Stockholm för att närvara vid Salesforces årliga konferens World Tour Essentials.

Salesforce vill göra alla till en Einstein – AI i fokus på fullsatt event

Ett inslag som gick som en röd tråd genom dagen var AI. ”Med CRM, AI, data och tillit blir alla en Einstein”, var en fras återkom. Det breda genombrottet för generativ AI har skyndat på utvecklingen, och nu befinner sig många i en fas där de funderar över hur de kan använda tekniken i sina verksamheter.

Under dagens inledande keynote tog flera av talarna upp att tillit (eller trust som Salesforce själva säger) till tekniken och verktygen som används är en nyckel. Syftet var att visa upp värdet som kan skapas med hjälp av AI och ge besökarna energi och motivation att fortsätta lära sig om tekniken.

– Tillit har aldrig varit viktigare än i dessa tider. Tillit är vår allra viktigaste värdering. Era data är inte vår produkt, sade Sverigechefen Sven Nordquist.

– Era data är era data. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så, som vi ser på det i Salesforce. Om ni lyckas göra er kund framgångsrik så är vi framgångsrika.

Även civilminister Erik Slottner, KD, som har ansvar för digitaliseringsfrågor i regeringen, uppehöll sig länge vid AI-utvecklingen. Han berättade att regeringen nu håller på att utarbeta en digital strategi för landet.

Salesforce vill göra alla till en Einstein – AI i fokus på fullsatt event– AI går in i alla fält numera. Det har hänt så mycket bara under de 18 månader som gått sedan jag blev minister. AI har en enorm potential i alla sektorer, men särskilt i välfärden och den offentliga sektorn.

Slottner lyfte också den AI-kommission som regeringen tillsatt med Carl-Henric Svanberg, tidigare bland annat vd för Ericsson, som ordförande. De håller som bäst på att arbeta fram förslag på hur Sverige kan lyfta som AI-nation.

Vad som är nästa steg i AI-utvecklingen är naturligtvis svårt att förutse. Ed Thompson, chef över marknadsstrategier på Salesforce och med en bakgrund som analytiker på analyshuset Gartner, sade från scen att AI är det största genombrottet på tekniksidan sedan internet. Nu har AI emellertid peakat vad gäller själva hajpen, menar han.

– Vi befinner oss på toppen av Gartners hajpkurva. Nu kommer det att gå nedåt i det avseendet. Det kommer att komma en massa artiklar och inslag nu om att tekniken inte fungerar och att den inte ger värde. Min uppmaning är: Sluta inte tro på AI.

– Det kommer inte att bli så enkelt som alla först trodde, det kommer att kräva en del arbete. Men det här är allvar, det är någonting som ni måste ta tag i.

Ed Thompson skickade med en annan uppgift till publiken. ”Ta reda på vad Salesforce Einstein Trust Layer är för något”, uppmanade han.

Salesforce vill göra alla till en Einstein – AI i fokus på fullsatt event

Sven Nordquist, Sverigechefen på Salesforce

Salesforce Einstein Trust Layer är en central del av Salesforce-plattformen som består av olika funktioner för att säkerställa integritet, säkerhet och tillförlitlighet.

– Det har vi investerat enormt mycket i. Vi har byggt upp det här lagret, så att när du skriver in någonting, så delas inte dina data med resten av världen, de kopieras inte och används inte för att träna modellen.

Efter förmiddagens keynotes kunde deltagarna välja att förkovra sig i någon av de breakout-sessioner och demonstrationer som anordnades runt om i konferensbyggnaden eller mingla på mässgolvet och träffa partners.

Under årets upplaga av World Tour Essential firade Salesforce 25-årsjubileum och som sig bör vid jubileum var det fullsatt, festligt och folkligt.

Marknadschefen på Salesforce Hedvig Ederyd konstaterade att det varit en intensiv men mycket givande dag.

– Det har varit fantastiskt. Vi har samlat vårt ekosystem av kunder, partners och spännande ledare inom AI under den här dagen. Det är helt fullpackat. Människor pratar AI och vad de kan göra med tekniken.

När du själv pratar runt med kunder och partners här – vad undrar de över?

– Det är väldigt mycket AI. Hur kommer vi igång med vår resa? Var börjar vi? Många tror att alla andra redan har kommit igång, även om det kanske inte är så. Men det talas mycket.

– Därför vill vi tala om ”hur”. Hur man kan komma igång. Vi kan inspirera och ge exempel från de som har kommit igång.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00