[PÅ STAN MED] Viljan kan försätta berg! Så lyder ett gammalt ordspråk. Vi har träffat en som har gått från ord till handling.
Han heter Ahmed Kassak och är ny Country Director på Westcon-Comstor.
Det första som slår oss, redan innan vi har hunnit säga hej, är det genuint varma leendet. Det gör det lätt att glömma det gråtrista vädret utanför fönstren. Vi ser istället fram emot ett spännande möte och den förhoppningen infrias verkligen.
Från garage till global IT-distributör

Ahmed Kassak och är ny Country Director på Westcon-Comstor
Westcon-Comstor är en global distributör med en spännande historia. Westcon grundades redan år 1985 i ett garage(!) i staten New York. Då var fokus på att underlätta kundernas inköp av datorer genom värdehöjande tjänster som teknisk support, utbildning och finansiering. År 1998 tydliggjorde de sin distributörsroll under namnet Westcon Group. Redan året efter inkluderades Comstor i företaget och den verksamhet som vi ser idag tog sina första steg under varumärket Westcon-Comstor. Idag har de verksamhet i ett 50-tal länder, kunder i cirka 180 länder och en omsättning på 5,3 miljarder USD. I början av 00-talet etablerade sig företaget i Sverige, i Malmö, och 2013 var det dags att slå upp portarna i Stockholm. IT-säkerhet har under årens gång blivit en allt större och tydligare del av deras erbjudande. Det är verkligen en imponerande resa som de har gjort sedan de började växa och garaget blev för litet.
Nu har Ahmed blivit en del av framgångssagan Westcon-Comstor, det vill vi veta mer om och hans väg dit.
En erfaren resenär
Han föddes i Hudiksvall och när han var 10 år flyttade familjen till Holland. Han har även bott en tid i Libanon. Ahmed har flyttat sina bopålar flera gånger. Man kan faktiskt säga att han har ”svart bälte” i att flytta. För många kan det vara jobbigt att flytta från en plats till en annan, men han ser istället fördelarna och erfarenheterna som det har gett honom.
”Jag brukar säga att jag har Nomad-föräldrar. Jag har flyttat runt mycket, både i Sverige och utomlands. Det är klart att i en del åldrar är det känsligare med tanke på vänner och annat. Jag ser det ändå som något positivt. Jag har haft förmånen att få bo i olika länder och kulturer”, berättar han.
Vi frågor honom om han tror att det har påverkat hans väg i yrkeslivet?
”Jag tror det! Jag har lätt att anpassa mig till nya situationer och omgivningar. Mina sociala förmågor har utvecklats och gett mig insikten att människorna runt mig är det viktigaste. När de mår bra och trivs så blir mitt arbete meningsfullt. Mina erfarenheter av olika sociala miljöer har gjort mig till en trygg kameleont”, svarar Ahmed med ett skratt.
Det personliga varumärket
När han är 16 år bor han i Jönköping. Föräldrarna vill återigen flytta utomlands men den här gången får de inte med sig Ahmed. Han kände att det var dags att prova sina egna vingar.
”Nu bodde jag plötsligt själv och pluggade Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet. Den gamla klyschan – Man kan mer än man tror – blev en verklighet för mig. Det och uthållighet har blivit två av hörnstenarna i mitt ledarskap. Människan är otroligt kapabel – jag vet det, och jag vill att mina medarbetare ska veta det också. Mitt jobb är att få dem att tro på sig själva lika mycket som jag gör”, berättar han.
”Det var nog vid den här tiden som jag började fundera på mitt eget Brand. Vem vill jag vara? Hur vill jag uppfattas av andra? Jag insåg att det är viktigt att bygga och vårda varumärket Ahmed Kassak. För mig är hårt arbete viktigt. Jag brukar tänka att om jag ska göra något då ska jag göra det bra. Jag är också lite för duktig på att ta mig vatten över huvudet. Om det beror på att jag tycker om att arbeta hårt eller om jag måste arbeta hårt på grund av att jag tar på mig lite för mycket, det kan man fundera på. Vad kom först; Hönan eller Ägget?”, säger Ahmed med ännu ett brett leende.
Dags att skala upp!
Nu hade Ahmed bevisat för både sig själv och andra att han kunde stå på egna ben. Det var dags att lämna Jönköping och den här gången gick flytten till Stockholm. I kalendern stod det 2011 och han började på Telenor. Först som Säljledare och därefter som Account Manager. Totalt blev det nästan fyra år där. Det här är ännu en period i Ahmeds liv där det blir tydligt att han menar vad han säger när det handlar om att bygga sitt eget varumärke, samt att han inte har något emot hårt arbete.
Samtidigt som många av hans vänner ”lever livet” i form av resor, fester och andra nöjen fokuserar Ahmed på sin karriär. Han vet vad han vill och vägen dit består av hårt arbete. Han lär sig oerhört mycket under de här åren, både inom yrkeslivet men även om sin egen förmåga att klara av och hantera olika utmaningar.
Ahmed tar nu steget in i Corporate på allvar och börjar därefter att arbeta i ”Scale Up-världen”.
”Att arbeta på en Scale Up passar inte alla, men för mig landade det bra. Det är en tuff miljö. Om du levererar får du ett positivt kvitto på det men om du inte når dina mål behöver du direkt förklara varför. Dessutom mäts du på korta perioder, oftast per månad. Det gör att du har ett ständigt fokus på att nå dina mål. Det passar mig, kanske för att jag är en tävlingsmänniska. Dessutom gillar jag en rak kommunikation där man kallar saker vid dess rätta namn”, berättar han.
Ahmed betonar att en arbetsmiljö där ens arbete löpande mäts mot utställda mål kräver ett speciellt ledarskap.
”Det är viktigt med transparens och att vi säger som det är. Det är teamet som gör grovjobbet. När gruppens insats ställs mot bolagets mål är det angeläget att vi tar ansvar både i med- och motgång. När målen överträffas är det viktigt att vi firar det ordentligt. Scale Up-företag har ofta ett aggressivt tillväxtmål. Det baseras bland annat på att privata ägare går in med eget kapital som de vill ha en bra avkastning på. Det är i grunden ganska logiskt men det gäller att förstå det sammanhanget”, förklarar Ahmed.
Han berättar även att hans erfarenheter från Scale Up-verksamheten var en av flera saker som Westcon-Comstor var intresserade av när de anställde honom. Vägen dit har även bestått av olika chefsroller på Nets, Siteimprove och Ryte.
”Jag är oerhört tacksam för de erfarenheter och insikter som dessa anställningar har gett mig. Det har utan tvekan format mitt ledarskap. I kombination med att jag tidigt lärde mig att anpassa mig till nya miljöer, har det gett mig tryggheten att kliva in i ansvarsfulla positioner och trivas med det”, förklarar Ahmed.
Vi måste Snälltolka!
”Att jobba hårt gäller även rent fysiskt. Jag tycker om att träna hårt och köra slut på mig själv. Känslan efter ett rejält träningspass ger mycket ny energi. Jag tävlar i Crossfit. Då kan tävlingsdjävulen i mig få chansen att leva ut”, berättar han.
Hur vill han då uppfattas av andra?
”Redan på skoltiden fick jag höra att jag är en person som ställer upp. Det är också så som jag vill uppfattas. Att man kan lita på mig och att jag får saker gjorda. Jag tror på ett synligt ledarskap med ett fokus på det som ska göras. Ibland säger vi saker som kan tolkas både positivt och negativt. Ett av mina ledord är; Snälltolka! Alla tycker inte likadant men jag tror verkligen att de flesta konflikterna kan undvikas om vi väljer att Snälltolka vad andra säger till oss”, svarar Ahmed.
Han sätter ljuset på ett viktigt ämne
I slutet av vårt samtal tar Ahmed upp ett mycket viktigt ämne som han tyvärr har egna erfarenheter av. Det handlar om diskriminering avseende bakgrund, kön, ålder med mera. Han berättar om en gång när han hade fått ”nej” på en ansökan. Han hade de efterfrågade kvalifikationerna men blev ändå bortvald i det första skedet.
Ahmed sökte helt enkelt tjänsten igen, men denna gång med ett svenskklingande namn. Hur det gick? Han fick tjänsten och efteråt berättade han för de som handlagt rekryteringen att han redan hade sökt tjänsten en gång men med sitt riktiga namn och då blivit ratad!
”Det finns orättvisor i samhället, och många inklusive jag, har någon gång blivit utsatta för dem. Man kan kalla det diskriminering, eller helt enkelt att låta sina förutfattade meningar påverka sina beslut. Det viktiga för mig är att vi har ett ansvar att aktivt arbeta emot det. Alla har det ansvaret, och som ledare har man en ännu större möjlighet att påverka – och därmed en skyldighet att göra det.
Vi måste våga ha de obekväma dialogerna och säga ifrån när vi ser orättvisor, stora som små. Vi måste aktivt arbeta för jämställdhet och mångfald, och det kräver handling. Att säga ”Vi behöver fler kvinnor” eller ”Vi behöver mer mångfald” är inte bara ord – det är något vi måste stå bakom och agera på.
Jag är ett tydligt exempel på att framgång är möjlig, men det betyder inte att orättvisor inte existerar. Jag har själv mött fördomar kopplade till mitt namn och min ålder. Kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön varje dag, utlandsfödda sätts i fack – det händer hela tiden. Därför vill jag, tillsammans med de runt mig, arbeta aktivt för att förändra det”, förklarar Ahmed engagerat.
Hårt arbete lönar sig!
När vi summerar intrycken av vårt samtal med Ahmed är det två meningar som sticker ut; ”Hårt arbete lönar sig!” och ”Vi kan mer än vi tror!”. När vi frågar honom om vad som händer på Westcon-Comstor den närmaste tiden svarar han;
”Vi står inför en spännande förändringsresa och ser stora möjligheter framöver – där vårt mål är att ta vår position på marknaden till nästa nivå”.
Vi har ingen anledning att tro att Ahmed Kassak och hans team inte lyckas med det.
Privat
Namn: Ahmed Kassak
Ålder: 34 år
Familj: Fru och en nyfödd dotter. En Golden Retriever på 14 år och en Ragdoll på 7 år
Bor: Tyresö Strand
Intressen: Crossfit, God mat & dryck, Golf, Gamla bilar
Senaste bok: Dare to Lead av Brené Brown
Favoritmat/kök: Det libanesiska köket med Meze, Tapas, Plockmat i allmänhet
Favorit film/TV-serie: Top Gun, Lucky Number Slevin
Nästa resa: Arbetsresa till Köpenhamn. Privat blir det troligen södra Europa
Antal devices: 15-tal