Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AI
Hem EVENTEVENT BEVAKNING Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AI

Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AI

Publicerat av: Redaktionen

Artificiell intelligens, löpte som en röd tråd genom Salesforce event World Tour i Stockholm förra veckan och detta undrar våra kunder inom AI.

Vi frågade tre av Salesforce närmaste partners vad deras kunder undrar över när det gäller AI.

När Salesforce höll sitt årliga event i ett fullsatt Waterfront i Stockholm var det stort fokus på artificiell intelligens. Som vi uppmärksammat tidigare vill Salesforce knyta ihop CRM, AI, data och tillit, och på så sätt ”göra alla till en Einstein”

Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AIIT-kanalen mötte upp ett par av företagets partners – för att ta reda på vad som kokar hos dem och vad deras kunder verkligen undrar när det gäller den så heta AI-tekniken.

Johan Markborg, managing partner på Deloitte, berättar att de fungerar som global strategisk partner för Salesforce.

– Vi är systemintegratör och hjälper Salesforce kunder att nyttja lösningar för att lösa olika affärsproblem, berättar han. Vår resa börjar med att en klient har ett affärsproblem, Salesforce är en möjliggörare för att adressera det problemet. Vi hjälper sedan till med att använda Salesforce som lösning.

Affärsproblemet i fråga kan handla om process, teknik och data. Det knyter Deloitte ihop med hjälp av Salesforce teknik.

Johan Markborg berättar att Deloitte arbetar brett över olika vertikaler. Ofta är det olika problem de får att lösa beroende på vilken bransch de befinner sig i.

Finns det någon bransch som går i förarsätet vad gäller AI?

– Nej, det skulle jag inte säga att det är. Det man kan se när det gäller AI-lösningar som Einstein är att det till stor del är företag som jobbar med konsumenter som har plockat upp det.

Vad undrar era kunder över när det gäller AI?

– Vad gör de andra? Ligger vi efter? Gör de andra mer än vi? Är vi tillräckligt förberedda? Dessutom är det många som har frågor om trust och tillit. Regulatoriska frågor, som kan vi dela våra data? Där finns helt klart en osäkerhet.

Niklas Hartog, vd Axenon, berättar att de fokuserat helt på Salesforce och är en väldigt tajt partner. Som sådan arbetar de med alla vertikaler.

Undrar de olika branscherna olika saker?

Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AI– Jag tycker att det är relativt likt, oavsett vertikal man arbetar inom. Men det är klart att specifika industrivertikaler har sina speciella krav och behov. Då behöver vi ha en industriapproach från vår sida. Tillverkning har sina flöden, precis som finans.

– Men om man tittar på vad kunden efterfrågar när man går in i en dialog, så är det ändå inte så stor skillnad. Man vill modernisera sina system eller konsolidera system eller något annat. Man har också liknande utmaningar när det gäller datahantering.

Vad undrar kunder när det gäller AI?

– Det är väldigt mycket frågor kring hur de kan utnyttja AI och hur det kan påverka deras verksamhet. Sedan kommer man in på vilka olika verktyg man ska använda. Många är nyfikna på tekniken men har ganska svårt att definiera vad den innebär för deras bolag.

När kommer den breda implementeringen av AI?

– Först och främst behöver verksamheterna ha en tydlig datastrategi, både när det gäller crm och AI. Det gäller att ha strukturerad data på plats och att jobba aktivt med den. När det är satt kan man börja jobba med AI. De som gör det först och bäst kommer att ha störst fördelar.

Daniel Zetterberg, managing director och Glenn Alexandersson sales director på Nextview Consulting arbetar med alla Salesforce-produkter, mycket inom tillverkande industri, finansiella tjänster och professionella tjänster.

Det talas mycket AI nu, inte minst här på konferensen, men vad undrar era kunder över?

– Kunder som jag talat med under dagen känner igen sig mycket i de frågor som diskuterats här, säger Daniel Zetterberg. De förstår att de kan dra nytta av AI. Deras vd behöver rapportera till styrelsen vad de gör för någonting och vad de har på gång.

– De vill göra saker och känner att de behöver komma igång. Många vill också känna på tekniken för att lära sig och sedan kunna ta nästa steg.

Än så länge har det emellertid inte resulterat i så många konkreta case, tillägger han.

– Det är mycket det vi håller på att titta på nu. Vi pratar om vilka digitala initiativ man ska prioritera. Hur gör vi modeller och ramverk för att scora alla initiativ och idéer som kommer upp. Är det genomförbart? Vad är kostnaden för det? Vilka är affärsresultaten? Är det långsiktigt rätt och så vidare.

– På så sätt kan man komma fram till vad man ska satsa på och vad man kanske inte ska gå vidare med.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00