Svenska näringslivet ökar AI-tempot – men ännu långt från toppen

Publicerat av: Redaktionen

I årets utgåva av Ciscos undersökning AI Readiness Index gör Sverige försiktiga framsteg inom den globala AI-konkurrensen, men det är långt upp till de ledande länderna.

Under 2024 var ett av de hetaste samtalsämnena i företagsvärlden att Sverige höll på att tappa mark i den globala AI-kapplöpningen.

Regeringens utredare i AI-kommissionen slog i november förra året fast att det svenska näringslivet löpte betydande risk att halka efter oåterkalleligt – läget var så akut att rapporten färdigställdes ett halvår i förtid.

Denna bild bekräftades också av förra årets utgåva av AI Readiness Index från Cisco. Från att ha betraktats som ett av de länder som var snabbast med att börja utforska och utveckla AI hade Sverige då halkat ner under EU-genomsnittet.

Nu visar årets rapport, där 150 representativa svenska företag ingår i underlaget, att takten ökar.

Alla företag i undersökningen placeras i fyra olika kategorier av AI-mognad baserat på en mängd kriterier.

35 procent av de svenska bolagen placerar sig i någon av de två högsta kategorierna – och sju procent i den allra högsta, ”pacesetters”. Det är en tydlig förbättring jämfört med 2024 års rapport, då motsvarande siffror var 27 procent respektive fyra procent. Sverige har också passerat flera av de EU-länder som var högre rankade 2024 och placerar sig på en tredjeplats av de sju EU-länder som mäts.

Thomas Brännström, CTO Cisco Sverige

”Det är positivt att Sverige tar kliv i rätt riktning, och en indikation på att den kraftsamling som görs av staten och näringslivet får effekt. men det är mycket arbete som återstår om vi ska kunna nå tillbaka till toppen. Om vi tittar tillbaka i tiden till 2023, var en mycket större andel av de svenska företagen i framkant inom AI och det fanns en enorm framtidstro. Där är vi inte än, men vi visar beslutsamhet. Samtidigt tål det att upprepas att det är långt kvar till att man kan utse ”vinnare” och ”förlorare”. AI-kapplöpningen är ett maratonlopp, och vi har knappt kommit fram till första vätskekontrollen”, säger Thomas Brännström, CTO för Cisco Sverige.

Mer optimistiska – men långsammare

Rapporten slår också fast att svenska företag generellt har en starkare tro på AI:s värdeskapande förmåga än EU-genomsnittet. 35 procent av de svenska bolagen är säkra på att de kommer att skapa värde ur sina användarfall.

Å andra sidan har de svenska företagen generellt en långsammare implementeringstakt än EU-genomsnittet. Sverige är överrepresenterade i kategorier där olika initiativ förväntas vara i drift inom ett till två år och underrepresenterade i kategorier där initiativen redan är i drift eller förväntas vara det under de närmaste tolv månaderna.

Färre svenska företag än genomsnittet anser också att de har de resurser (18 procent) och kommersiella kanaler (22 procent) som krävs för att dra full nytta av AI.

Lönsamhetskraven ökar

Över hälften av alla bolag ser AI som den viktigaste IT-investeringen, men samtidigt har pionjäranda börjat ersättas med pragmatism, där AI-satsningar behöver ha en tydligare koppling till direkt affärsnytta.

60 procent av de svenska bolagen säger att resultatet av deras AI-investeringar hittills överlag motsvarat eller överträffat förväntningarna. Det är högre än EU-snittet, men innebär också att fyra av tio företag hittills inte fått tillbaka de resultat de förväntat sig.

Tre fjärdedelar av de svenska bolagen (i linje med EU-genomsnittet) upplever större eller mycket större tryck på att AI-investeringar ska kunna visa lönsamhet, jämfört med för sex månader sedan. 35 procent av de svenska bolagen besvarar frågan med ”mycket större tryck”.

Och 62 procent av de svenska bolagen ser ett problem i att investeringar prioriteras utifrån andra faktorer än det värde de har förutsättningar att skapa.

”Precis som tekniken i sig är kunskapen om och förståelsen för AI i ständig utveckling. Att kraven på konkreta resultat hela tiden ökar är sunt och en viktig förutsättning för att AI-tekniken ska fortsätta utvecklas och tillämpas på rätt sätt, så att den enorma potentialen får största möjliga genomslag”, säger Thomas Brännström.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00