Självkörande affärssystem blir slutet för ert digitala slitgöra
Kombinationen av intelligent AI och samarbetssystem innebär radikalt snabbare arbetsprocesser och smartare beslutsfattande
AI-agenter väcker nu stor uppmärksamhet för förmågan att agera självständigt och omvandla komplexa processer till sömlösa helheter, detta genom att koppla samman data från flera källor. För affärssystem är potentialen med AI-agenter särskilt lovande, med stora möjligheter till orkestrering och automatisering som kan påskynda processer, ta bort monotona uppgifter och underlätta bättre beslutsfattande.
Går det att sätta en siffra på den förändring som AI och tillhörande tekniker kommer att medföra? Internt på Unit4 har vi bedömt att hälften av alla arbetsuppgifter kopplade till affärssystem kommer att automatiseras. Detta innebär då en utveckling som i hög utsträckning befriar människor från ett ansträngande digitalt slitgöra och i stället skapar den typ av effektivitet och precision som IT-chefer länge drömt om.

Claus Jepsen, Chief Technology Officer, Unit4
Den bästa platsen för att uppnå detta utvecklingssprång ligger i skärningspunkten mellan affärssystem, AI och samarbetsverktyg. Med vår nya Advanced Virtual Agent (Ava)-teknik har vi skapat ett sätt att kombinera kraften i affärssystem och Microsoft Teams, där stöd för ytterligare samarbetsverktyg är på gång. Vårt mål är att leverera teknik som hjälper, rådger och agerar självständigt beroende på sammanhang och användarbehov.
Här är några exempel på hur denna AI-teknik kan hjälpa medarbetare i det dagliga arbetet:
- Ekonomiprocesser, som att registrera utlägg, kan nu automatiseras nästan helt. En ekonomichef kan förlita sig på AI för att upptäcka avvikelser, till exempel från felaktiga beräkningar eller valutor.
- HR-åtgärder, som att identifiera kompetensgap eller hitta bästa sätten att introducera nya medarbetare, kan nu snabbt tas fram genom AI. Därigenom får HR-chefer förslag på åtgärder som är baserade på beprövade metoder och som genererat goda resultat tidigare.
- Inom projektledning kan flera uppgifter, som att hitta rätt gruppledare och medlemmar eller att kommunicera uppdateringar, förenklas avsevärt. En projektchef kan nu kombinera affärssystem, AI och samarbetsverktyg för att sätta samman arbetsgrupper, generera idéer och dela information, helt oavsett vilket språk som talas av projektmedlemmarna.
Med AI som komplement till andra utvecklingsinsatser för processautomatisering tror vi att upp till 30 procent av tiden för olika uppgifter kan sparas in. Vi uppskattar att de mänskliga felen kan minskas med 50 procent och att tiden till att man löst ett problem kan reduceras med 60 procent. Vi ser dessutom möjligheter till 90 procent effektivare hantering av fakturor för flera av våra klienter, halverad tid för att utreda försenade fakturor och 60 procent tidsbesparing vid korrigering av fakturafel.
Medan många fokuserar på att AI ersätter jobb menar vi att det i grunden är ett verktyg för att hjälpa människor att göra sitt befintliga jobb bättre. AI må vara revolutionerande, men vi måste använda det pragmatiskt för att skapa effektivare processer och uppnå mer för användarna av affärssystem. Även om AI kan och kommer att automatisera många processer behöver vi fortfarande mänsklig översyn av dessa. Och vi måste vara mänskligt vaksamma mot potentiella säkerhets- och integritetsproblem orsakade av oaktsam AI-automatisering.
Som alltid behöver vi se till att utvecklingen styrs av verksamhetens behov snarare än att förundras över innovativa nyheter. Det är dock svårt att inte entusiasmeras av utvecklingen. AI-drivna digitala assistenter kommer inom kort att vara våra nya arbetskamrater, redo att hjälpa oss lära, fatta beslut och delegera till våra digitala vänner. Genom att kombinera affärssystem med samarbetsverktyg kan vi då bättre utnyttja kunskapen hos stora, fysiskt utspridda arbetsgrupper, och både dela kunskap effektivt och arbeta synkroniserat.
/Claus Jepsen, Chief Technology Officer, Unit4






